15/10 2009

Idag red jag Dandy vid 4-tiden. Blev lite stessigt eftersom jag var sen till stallet och annie skulle ha lektion kl 5. Men vi hann och han var duktig :)
Började precis som igpr med att värma honom i galopp. Sänka och lösgöra.
Sen i traven så blev han faktiskt ganska bra. Gick mycket fortare än igår att få honom dit vi ville. Red varken särskilt länge eller hårt.

Skulle ha ridit för annie igen imorgon bitti men hon kunnde inte komma förens framåt 9 och jag börjar ju skolan kl 10 så då blir det lite ont om tid. Och eftersom jag slutar 20 i 5 och sen börjar jobba kvart i 5 (eller ja, brukar inte komma förens runt 5) så hinner jag inte rida efter. Då kom annie med den smarta idén att hon kunnde ta honom imorgon.
Det är ju det som är så skönt med att hon inte är särskilt stor. Även om det funkar jättebra när hon hjälper mig så blir det en helt annan sak när hon rider honom också. Det är ju inte alltid det ser ut precis som det känns. Och nu när vi vet lite mer varför han gör som han gör så kan hon hjälpa mig att hitta ett sätt som fungerar för honom att arbeta utan att ta skada av det. Hon är ju bra mycket bättre och skickligare än mig om man säger så! :)
Sen kommer dessutom tandläkaren förmodligen i början av nästa vecka. Så då ska vi väll förhoppningsvis få bukt med allt det där!

Många har kommenterat att jag rider mycket för annie. Hästen bör ta det lite lugnt när den kommer till ett nytt ställe, ny ridning, nytt underlag etc. och bör då inte tränas för hårt och för mycket.
Senaste tiden har jag ridit för henne 3-4 gånger i veckan. Även om jag rider för henne mycket så betyder ju inte det att vi kör stenhårt varje dag. Både igår och idag har han gått väldigt lugnt även fast hon har varit i ridhuset och hjälpt mig. Imorgon lär han ju få gå lite hårdare men sen blir det lugnt i helgen och sen förhoppningsvis träning för annie på måndag. Jag anser faktiskt att det är bättre att jag rider lektion för henne och hon hjälper mig att få honom att arbeta rätt än att jag sitter och rider själv nästan alla dagar i veckan och han går mer eller mindre dåligt.
Jag red väldigt lite själv på Joy. Det är ju självklart något jag måste lära mig, att komma till samma arbete även när jag är själv. Men ännu så kan jag inte det och då är det bättre att ha någon kunnig vid sidan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0