2010

Det här inlägget är tidsinställt, så desperat att jag sitter och bloggar precis innan tolvslaget är jag faktiskt inte ;)

2010 har varit ett väldigt blandat år.
Januari: Det började med att Dandy fortfarande var halt och hade ont i ryggen. Så medan han var dålig fick jag möjlighet att börja rida på Östertorps Jack, en underbar liten ponny som inte hade något ont i sig över huvutaget! Jack gick från klarhet till klarhet och belv väldigt fin! Jag startade honom på nyårscupen 1/1 där vi fick 64% och kommentaren: ni har många förtjänster!
31 januari sålde vi Joy till ridskolan. Hon hade ju gått där hela hösten, men nu tyckte vi det var bättre att sälja henne till dom!
Jag började rida lite smått på Dandy i slutet av januari.
Februari: I mitten av februari behandlades han igen i ena hasen.
Jack började gå riktigt dåligt och jag hade inte tålamodet att fortsätta med honom. Annie och jag blev nästan osams varje gång jag red. Sista gången jag red honom var 20 februari, då vart annie och jag riktigt osams och efter det red jag alltså inte nå mer på Jack.
21 februari var Anna Blomgren uppe i Stockholm och hade träningar på V-by. Då det hade blivit många återbud så fick jag möjlighet att rida Theo för henne. Det var verkligen jättenyttigt och Theo var riktigt fin då!
I början av februari hoppade även Joy över hagstaketet och fastnade med bakbenen i eltråden. Annie och Stella såg allt och trodde verkligen att Joy hade brutit nacken, men icke! Inte en skråma hade hon fått, och dagen efter gick hon lektion igen!
Mars: I början av mars fick jag börja rida på Musse. Jag var så arg första gången, men det gick helt klart över förväntan, och han blev min nya ponnytruppshäst! I mitten av mars kunde jag börja träna Dandy ordentligt igen efter en månads igångsättning. Dandy började också trampa av sig skorna, så sen i mitten av mars har han gått med boots.
Theo började också gå riktigt bra, och han blev verkligen så himla fin! Lätt i handen och började bära sig hundra gånger bättre.
April: 2 april startade jag ju Dandy i en Lb:1 på hemmatävlingarna, vilket ledde oss till en andraplacering och ett ärevarv som slutade på sjukan! Två dagar senare hade jag gett mig fan på att jag skulle starta Theo i Lc:1 ocg Lb:2. Hade så ont så jag inte visste vad jag skulle ta mig till, men jag red ändå och i Lc:1 lyckades vi hamna på en femteplacering!
Dandy började gå riktigt bra i april! Vi tränade på och började känna lite på de svårare grejerna, som skolor och enkla byten. Musse började också gå bra och vi bestämde att han skulle få följa med till gömmargården och tävla i mitten av maj. dessvärre visade det sig att han inte hade något mätintyg så det vart inget.
Maj: Theo gick sjukligt bra och även Musse började muskla på sig och bli ännu finare. Dandy inledde månaden med två vinter av tre möjliga i La. En vecak senare behandlades han i tygg och ben. Vi satte igång och när veterinären var tillbaka nästa gång var Dandy ännu haltare.
22 maj åkte vi och hälsade på Carro på Stuteri Nådhammar där hon bor och jobbar.
Det var även i maj som jag fick erbjudande om jobbet hos Emma! Dessutom gjorde Musse sitt bästa träningspass någonsin i slutet av månaden! Den känslan jag hade då hade jag aldrig haft på honom tidigare, och inte fått efter för den delen heller!
Juni: i början av juni slutade jag ettan på Hässelby gymnasium. Jag red även KM på både Theo och Musse och de blev båda två trea i häst- respektive ponnyklassen. Jag startade även Theo på "3-days-event" (fälttävlan). Det var sjukt kul och om jag inte är helt ute och cyklar så blev vi 6:a. I mitten av juni var jag på Hogsta och provjobbade. 18 juni åkte jag med jennifer och Hannah till Gripens eftersom dom skulle tävla där. Jätterolig helg med många roliga kommentarer! Dandy flyttade till Lennartsnäs i slutet av juni och John kom även dit och behandlade Dandy igen. 
Juli: Första dagarna i juli jobbade jag på Hogsta. Det var väldigt roligt och lärorikt. Dandy stod kvar på Lennartsnäs under halva månaden. Han var rätt dum där emellanåt, men för det mesta skötte han sig. I mitten av juli flyttade Dampet till Hogsta och jag fortsatte att jobba där. Vi tränade lite för Emma och annie var med några gånger. Sista helgen i juli åkte vi till Vetlanda och New Forest - SM!
Augusti: Dampet bodde kvar på Hogsta fram till 8 augusti (tror ja). Jag började tvåan på St Eriks gymnasium. I mitten av augusti åkte jag med Jennifer, Annelie och Hannah och tittade på ponny-Sm i vansbro. I slutet på augusti släppte vi ihop Dandy med Iffe och Frida (som senare byttes ut mot Piffe och slutligen Gabbe). 27 augusti fick vi även veta att vi fått ringorm.
September: Jag missade DM pga ringormen. Med nöd och näppe klarade vi karenstiden till allsvenskan. Dandy blev dålig igen efter allsvenskan och jag fick börja rida på Kim istället. Jag red honom nästan varje dag och det var väldigt lärorikt! Dandy började få kolik i slutet av september. Under en vecka fick han kolik tre gånger. Vi kom tillslut på att det berodde på havren och tog bort den.
Oktober: Jag startade Kim i allsvenskan 17 oktober. Vi kom typ sist individuellt men laget vann! 7 oktober var John tillbaka och kollade Dandy och han sprutades ungefär överallt igen. Jag fortsatte att jobba lite grann på Hogsta, men även på Vällingby. Så varenda helg var jag upptagen med jobb på det ena eller det andra stället. 30 oktober var Emma ute i v-by och hjälpte mig med både Dandy och Kim. Dandy gick riktigt bra och vi var sjukt taggade på hemmatävlingarna och allsvenskanfinalen i november.
November: 1 november, 5 dagar innan hemmatävlingarna, får vi veta att vi fått ringorm igen. Tävlingarna blir inställda, vi missar allsvenskanfinalen och Lurbo i slutet av november. Sista helgen i november var det Horse Show som vanligt.
December: Vi tränade på inför julshowen och själva showen gick bra. Dandy fick vara med och visa upp sig och skötte sig riktigt bra. Jag red även Theo i kadriljen. 23 december flyttade Dandy till Hogsta igen och trivdes som fisken i vattnet. På julafto red jag Joy i kadriljen. Under hela december jobbade jag sjukt mycket. Inte många dagar jag var ledig där inte!



Ungefär såhär har mitt år sett ut! Det har hänt en del roliga saker och en del mindre roliga saker. Cred till den som orkade läsa hela denn text! ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0