19/4 2011

Igår red  jag lektion på Dampisen för Emma. Han var lite smådryg och ville lixom inte riktigt komma fram till handen. Men häromdagen pratade vi om att dra på en graman när han blir sådär, bara för att hjälpa oss båda lixom. Så igår gjorde vi faktiskt det. När jag har gramanen på så vågar jag rida på mycket mer framåt, framförallt i galopp, eftersom det känns som att jag har en möjlighet att bromsa ifall han skulle bli dum. Så det gjorde ju att jag fick en mycket bättre galopp, eftersom jag verkligen måste kunna rida på och tempoväxla honom ordentligt för att få en bra galopp!
Är nöjd med att det ändå blev såpass mycket bättre från början till slut, även om inte passet i helhet var det bästa, och framförallt var det nog inte den snyggste ridningen ;)

Idag var jag i stallet vid 6.20 eftersom jag skulle jobba. Josephine skulle åka med en häst till Ultuna, så därför behövde jag vara där tidigare. Men dagen flöt på bra iaf, dock märker man ju stor skillnad när man börjar 2 timmar tidigare än vanligt. När klockan var två var jag tvärsäker på att den var fyra, men icke!
Dampisen hade ju in inplanerad vilodag idag, och tur var det eftersom han var alldeles tjock i ena bakbenet :(
Han har ett sår i karleden och troligtvis så beror svullnaden på det, efetrsom den är precis vid såret. Dock känns det rätt lugnt, eftersom svullnaden går ner betydligt när han rör på sig. Så jag var ute och gick med honom i 45 minuter. Först smörjde vi på någon salva som skulle få upp skorpan så att man kunde göra rent ordentligt, sen gick jag med honom och därefter tvättades karleden med hibiskrubb.
Gick 25 minuter till någon timme senare, och satte sedan på ett spritbandage innan nattkläderna åkte på.

Ska försöka rida lite imorgon ändå, för är han inte halt så är det bara bra att han rör på sig om svullnaden går ner då! Har dock lite svårt att bestämma mig hur jag ska "dela upp dagen". Skulle vilja åka ut och rida på förmiddagen och sedan åka tillbaka på kvällen och gå en sväng, men jag har lite andra plner för dagen... Men, pållis går alltid först! Så det får helt enkelt bli en tidig morgon trots allt! ;)

Dampisen kännde för att bli tjock i ett ben bara sådär... Men han ser inte döende ut i alla fall, och verkar inte lida särskilt mycket för den delen heller ;)
Dampisen på promenad idag!
Vi tog faktiskt årets första promenad utan täcke! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0