Östertorps Jack <3

Amalia tyckte jag skulle skriva lite om lilla Jack!
Det finns så mycket jag skulle vilja ha sagt om den lilla ponnyn, han är så fantastisk och speciell på alla sätt och vis! Jag har skrivit om honom förr, så en hel del kommer ni nog känna igen.

När jag var yngre var Jack hästen jag drömde om att få rida. Det var mest Asta, en av de dåvarande ridlärarna, som red honom och så gick han kanske 2 lektioner i veckan. Men han var gudomligt söt, och varje gång vi lekte häst i ridhuset (vi var väl sisodär 10 år då..) så var Jack min.

Allting började med att jag, av någon anledning som jag inte minns, skulle rida i en annan grupp än min vanliga en vecka i december 2008. Jag fick välja om jag ville rida på den pyttelilla C-ponnyn Jack eller jättestora Pryzmat. Jag tyckte själv att jag var alldeles för stor för att rida Jack, men Ankan tyckte absolut jag skulle ta honom. Sagt och gjort, och jag har aldrig ångrat att jag tog den chansen!  
Jag kommer inte ihåg så mycket av lektionen, mer än att det gick över förväntan. Galopp var ingenting vi ens testade, då det oftast blev kaos så fort man ens försökte sig på galopp på honom..

Under jullovet samma år skulle jag rida kurs på Theo. När listorna var uppsatta inför julens kurser upptäckte jag dels att min grupp inte fanns med, men också att Theo redan gick två kurser samma dagar som min kurs var. Så jag frågade Jennie vad hon hade tänkt att jag skulle rida på. Svaret blev Jack och jag tvärvägrade! Visst hade jag tyckt det var roligt att rida honom, men jag kände inte att det var hästen jag ville satsa på. Jennie sa att Jack behövde någon som mig, frågan var bara om jag behövde någon som honom? Jennie lyckades iaf övertala mig och jag red kursen på honom. På bara ett par lektioner gick det väldigt mycket framåt, och jag började inse vilken fin liten ponny det var jag fick sitta på.
<p><strong><span style="font-size: large;" mce_style="font-size: large;">Ny&aring;rscupen</span></strong><br /> <br /> <span style="font-size: small;" mce_style="font-size: small;"><strong>Jack</strong></span><br /> <br /> <em><span style="font-size: x-small;" mce_style="font-size: x-small;">Sist men inte minst (eller jo, han vaar minst.. :P) var Jack. Har inte ridit honom mycket alls s&aring; red bara nu f&ouml;r att testa honom lite. P&aring; framridningen var han loj, n&auml;stan seg och det &auml;r man inte van vid att han &auml;r. Men han ahde g&aring;tt ett program innan och jag hade ridit tv&aring; s&aring; jag f&ouml;rv&auml;ntade mig inte att n&aring;n av oss skulle vara p&aring; topp. Men han travade p&aring; lugnt p&aring; framridningen men sen n&auml;r vi kom in i Cr s&aring; vart &auml;ven han lite crazy banana. vad &auml;r det med mej och crazy banana h&auml;star? Han stannade och b&ouml;rjade sl&aring; med huvdet som han kan g&ouml;ra ibland. men sen n&auml;r vi kom in p&aring; banan s&aring; travade han p&aring; sn&auml;llt :) vart lite v&auml;l sp&auml;nd stundtals men annars gick det bra. Galoppen va lite si och s&aring;. i f&ouml;rsta galoppen drog han i fattningan och vi hann aldrig tiktigt komma tillbaka (nackdelen med korta galoppstr&auml;ckor). Andra galoppen vart b&auml;ttre och den va dessutom till h&ouml;ger.<br /> Men det b&auml;sta var att ja kunde sitta ner p&aring; honom HELA programmet. N&auml;r jag f&ouml;r exakt en vecka sen b&ouml;rjade rida p&aring; honom lite mer "seri&ouml;st" s&aring; kunde ja inte sitta p&aring; honom. han va sp&auml;nd, han r&ouml;r sig v&auml;ldigt annorlunda och det &auml;r ja inte van vid, jag &auml;r f&ouml;rl&aring;ng vilket g&ouml;r att jag sp&auml;nner mej f&ouml;r mycket. Men s&aring; nu har ja ridit honom 3 g&aring;nger till och idag funkade det hela tiden :D<br /> Med tanek p&aring; att ja ridit honom s&aring; lite och att han &auml;r s&aring; sp&auml;nd s&aring; m&aring;ste ja v&auml;l vara n&ouml;jd?<br /> <br /> Vi fick &auml;nd&aring; 54,81% och kom 3:a med de! (nu f&ouml;rst&aring;r ni &auml;nnu mer vilken konkurrans ja och theo har xD)<br /> Inte direkt vad ja r&auml;knat med!<br /> <br /> Men jar tror nog mitt namn var de som sas mest i h&ouml;gtalaren under hela dagen.. xD</span></em></p>
Nyårscupen 2008 Lc:1 54%

Jag fortsatte att rida Jack lite under januari och februari och det gick väldigt fort framåt. Så i slutet av februari kom Annie med förslaget att jag skulle rida honom tre dagar i veckan. Under den tiden hade jag ju fortfrande Joy, men planen var att hon lite långsamt skulle slussas in i verksamheten. Så mot att jag red Jack tre dagar i veckan gick Joy på ridskolan två dagar i veckan.
Vi startade någon klubbtävling i mars på 61% i Lc, och sen tyckte Annie att vi var mer än redo för påsktävlingarna i april!
Så under påsktävlingarna startade jag och Jack Lc och Lb tillsammans. Vi red ihop 61% i båda klasserna och placerade oss även trea i båda klasserna! Debuten kunde ju inte ha blivit bättre! Några veckor senare fick jag ta med mig Jack till Solna och tävla, där jag även startade Joy i två klasser. I första klassen gick det okej, men i andra var han så trött mentalt så han gjorde allt för att komma undan och det slutade på 49% ;)
<p><span style="font-family: book antiqua,palatino;" mce_style="font-family: book antiqua,palatino;"><span style="font-size: small;" mce_style="font-size: small;">Jack &lt;3</span></span></p>
<p><span style="font-family: book antiqua,palatino;" mce_style="font-family: book antiqua,palatino;"><span style="font-size: medium;" mce_style="font-size: medium;">Jack &lt;3</span></span></p>
Påsktävlingarna 2009

Jag red Jack fram tills hästarna släpptes på bete, och sen tog våran saga slut. Trodde jag ja..!
Under hösten 2009 köpte jag ju Dandy och all tid lades på honom. Jag red ju dock lektion två dagar i veckan på ridskolan, men då var det Theo som gällde. Men sen blev ju Dandy dålig, och jag vr verkligen jätteledsen över det. Så en torsdag när vi hade varit med Dandy på Ultuna och de hade konstaterat att han nog inte skulle funka som tävlingsponny (ja, de konstaterde faktiskt det redan då, men jag vägrade ge upp!) och kom tillbaka så frågade Annie om jag skulle rida på kvällen. Jo det var ju torsdag så det hade jag väl tänkt. Svaret blev "bra, för du kommer aldrig kunna gissa vem du ska rida på..". Det visade sig tillslut att det var min älskade lilla stjärna Jack som skulle få bli min springare den kvällen! Annie abslutade den lektionen med att säga "Det här är nog precis rätt medicin för dig just nu." Oj vad rätt hon hade!
<p><span style="font-size: x-small;" mce_style="font-size: x-small;"><span style="font-family: book antiqua,palatino;" mce_style="font-family: book antiqua,palatino;"><strong>Jack:</strong><br /> F&ouml;rst red annie p&aring; honom och sen hoppade jag upp efter ett tag.<br /> F&ouml;rst va han ganska fin, sen vart han helt crazy banana och kn&auml;ppte av totalt...<br /> Men efter en stund s&aring; l&ouml;ste det sig men sen vart det v&auml;rre igen.<br /> d&aring; fick annie hoppa upp igen och rida och visade vad jag skulle g&ouml;ra n&auml;r han b&ouml;rjade dumma sig!<br /> <br /> K&auml;nns iaf bra att jag red idag f&ouml;r annars hade kanske allt det h&auml;r kommit p&aring; l&ouml;rdag eller s&ouml;ndag. B&auml;ttre att ha varit med om det idag :)<br /> <br /> <em>men Jack &auml;r s&aring; obeskrivligt underbar, jag fasar mest f&ouml;r den dagen d&aring; jag m&aring;ste l&auml;mna honom &lt;3</em></span></span></p>


Jag fortsatte rida Jack under hela tiden som Dandy var dålig. Jag red honom i ponnytruppen och under hela jullovet. Under jullovet hände det något med den där ponnyn.. Han utvecklades något enormt, börjae slappna av och vågde ta ut steget. Han är ju ingen gångartsponny direkt, men han rörde sig definitivt bättre än många andra ponnyer på ridskolan.


Jack var en väldigt kort och kompakt ponny, vilket gjorde att halsen inte var mycket längre än såhär..

Efter lovet gick det bara utför. Vi fortsatte kämpa men det gav inga resultat. Jag tappade tålamodet, Jack blev spänd och annie och jag var väl sura på varandra efter varje lektion. Tillslut så gav vi upp. Det funkade lixom inte längre. Jag ställde för höga krav på honom för jag visste ju att han kunde, det hade han bevisat! Men det gällde att göra allt vid precis rätt tillfälle, och just då var inte rätt tillfälle!

Jack var så speciell. Han hade en enorm personlighet och ville alltid sin ryttare väl. Han hatade verkligen att göra fel! Men jag saknar honom verkligen, något så extremt mycket! Lärde man känna Jack så var han så annorlunda. Hade man en gång lärt sig vart knapparna satt så visste man precis hur hårt man skulle trycka för att det skulle plinga. Men han var så känslig, vilket försvårade allt så mycket. Minsta lilla tygeltag och han förflyttade hvudet, höll jag inte händerna blickstilla så pendlade huvudet från sida till sida, ett tryck med skänkeln som var en mm för mycket så flög han iväg.

Idag ångrar jag att jag då, för 1,5 år sedan, inte hade tålamodet att fortsätta.

<p><span style="font-size: xx-large;" mce_style="font-size: xx-large;"><strong><span style="font-family: book antiqua,palatino;" mce_style="font-family: book antiqua,palatino;">Solna frk<br /> <span style="font-size: medium;" mce_style="font-size: medium;">s&ouml;taste Jack!</span></span></strong></span></p>
<p><span style="font-size: xx-large;" mce_style="font-size: xx-large;"><strong><span style="font-family: book antiqua,palatino;" mce_style="font-family: book antiqua,palatino;">Solna frk<br /> <span style="font-size: medium;" mce_style="font-size: medium;">s&ouml;tast n&aring;gonsin &lt;3</span></span></strong></span></p>

Den här filmen är en liten jämförelse från vår första start tillsammans (nyårscupen 2008) till våran sista (nyårscupen 2009). Det är alltså precis ett år mellan filmerna, men då hade jag inte ridit Jack under hela hösten 2009.


Även om Jack aldrig var en enkel ponny, så lärde han mig otroligt mycket! Jag hade aldrig ridit på en ponny som var känslig på det sättet som Jack var. Och på frågan om JAG verkligen behövde någon som honom, är svaret ganska självklart!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0