Karro och Royal, 4 månader

Det har gått nästan 4 månader sedan jag fick hem min fina lilla häst. Det har gått både upp och ner, medgång och motgång. Men jag tänkte utvärdera dessa fyra månader lite grann.


I början var det jättejobbigt, alltihopa. Han var stor och stark och jag som kom direkt från ponny hade svårt att manövrera en sådan bjässe.
Första starten gjorde vi i oktober. Under veckan innan var både jag och Emma tveksamma till om han verkligen skulle gå in på banan - och kom vi in var det inte säkert att vi skulle klara oss igenom hela programmet utan att bli uteslutna pga olydnad.. Men han chockade oss alla och var coolare än någonsin inne på banan. Dessutom visade han sig ju vara en pärla att ha med på tävlingsplatsen!



Efter den tävlingen var det som att han förstod att det var hos oss han hörde hemma och det var Hogsta som var hans hem. Han var inte alls lika nervig längre, ridningen började gå mycket bättre och vi förstod oss på varandra lite mer.
Det gick väldigt mycket framtå under de kommande två veckorna och vi hann göra två starter till. Han blev väldigt pigg och framåt och jag kännde att vi verkligen var pågång!


Två dagar efter sista tävlingen hade han dock lite väl roligt i hagen och vrickar sig och kommer in med en framkotan dubbelt så stor som den andra.. En veckas vila och sen börjar vi sakta sätta igång igen. Dock kom svullnaden tillbaka efter ett par dagar och det blir ännu mer vila.
Efter det har vi inte riktigt kommit tillbaka igen. Vi har ju inte kunnat träna på som vanligt och därmed har han inte varit så genomriden sista tiden. Motivationen hos mig har inte heller varit på topp, kombinera det med mycket i skolan och annat som hela tiden ligger och trycker. Så tyvärr har min fina häst inte riktigt fått den uppmärksamhet han förtjänat sista veckorna, men det är det ändring på nu!

Kort och gott kan jag konstatera att han är inte samma häst som när vi köpte honom för fyra månader sedan. Och jag kan ärligt säga att han har tappat en del, utan att skämmas. Det är svårt att gå från ponny till häst, och Roynis har varit hos Sandra iprincip hela sitt liv och därför blir det ju en omställning för honom också. Han har tappat en del muskler pga att jag inte riktigt klarat av att rida ihop honom ordentligt. Dock har jag faktiskt lyckats banta ner honom en hel del, det fanns rätt mycket att ta av om man säger så ;) Så vad som egentigen var fett och vad som var muskler när han kom vet jag inte riktigt, men vi har en del att bygga upp nu under vintern!



Kommentarer
Postat av: Johanna

Ridning är ingen lätt sport men det är bra att du kämpar på:)

Din häst är så fin och det kommer bli skitbra:)

2011-12-27 @ 17:29:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0