9/1 2011

Skulle träna för Emma vid 13.45 idag, så jag åkte till Häsbutiken i Bromma först för att köpa mig ett par ponnysporrar. Mina gamla har nämligen läderremmarna "fastnat" i så att jag inte får loss dom, och dom är ju använda på v-by så för att kunna ha dom på Hogsta så måste dom ju göras rent. Jag har ridit med antingen långsporrarna med trissor eller 20 mm sporrarna på Hogsta nu, men ville testa att rida med 15mm sporrarna eftersom det bara är dom jag får tävla med. Så vi åkte iaf till Häsbutiken i Bromma eftersom jag hade kolalt upp på deras hemsida att det var öppet på söndagar. Men när vi kommer dit så står det på dörren "Söndagar: stängt".. Kul!
Men vi åkte iaf till XXL istället och hittade ett par småsporrar där.
Åkte vidare till Hogsta sen, gjorde iordning Dandy och gick ner med honom till ridhuset.

Själva träningen gick väldigt bra faktiskt! Vi började som vanligt med galoppen och började med att rida runt fyrkanten och göra 8-meters volter lite här och var. Igår var jag ju helt ensam när jag red (vilket är ytterst ovanligt om man rider på em/kvällen), men idag var det desto fler som red så då blev det lite svårt att rida vägar och så. Men Dandy gjorde ett väldigt bra jobb i galoppen!
Sen jobbade vi en del med traven och att han skulle gå fram även där för en lätt hjälp. Han går ju fram för en lätt hjälp, men vill jag att han ska gå i mellantrav så ska jag inte behöva sparka fram honom där heller, utan han ska svara på en gång. Efter något varv med "ponnyskänklar" så gjorde han det riktigt bra.
Red igenom travdelen i La:p1 så gott det gick eftersom det var så många i ridhuset. Bortsett från vänster öppnan så gick det riktigt bra. Men vi gjorde om vänster öppna och slutan direkt och då blev det bra.
Jobbade en hel del i skritten också. Han blir ju lätt lite spänd, kort och trippig där. Men nu börjar den också bli bra! Han skrittar ju knappast för en 10:a, men skrittar han såhär så är han iaf uppe på 7 i ett program!
Dessutom åkte tungan bara ut lite granna på slutet!

Vi avslutade strax efter det eftersom han hade gjort ett så bra jobb! Det är det som är så roligt med Dandy nu, att varje träningspass har han gjort ett riktigt bra jobb! Har verkligen inte varit någon lektion som han har tjurat och gått och släpat benen efter sig, utan han kämpar på och gör allt så gott han bara kan!
Dessutom är det väldigt roligt att det känns verkligen som att han tar in det vi jobbar på och gör det riktigt bra nästa dag. Som häromdagen jobbade vi med övergångarna i galopp, nästa dag gjorde han det jättebra! Igår jobbade vi väldigt mycket med skritten i de enkla bytena och idag gjorde han det jättebra!
Det känns verkligen så himla roligt!!

Dock skjuter han över mig väldigt mycket till höger. Det var ännu värre med den förra sadeln, men det är fortfarande lite för mycket för att det ska vara bra för honom. Så jag ska få prova Emmas sadlar på honom och se om det är någon som ligger bättre och som jag kan sitta bättre i! Dessutom ska han börja få lite havre igen, så då blir han klaad heest :)

Imorgon ska han bara joggas lite lätt och sen får han vila på tisdag :)
Ska försöka få datorn och filmkameran att sammarbeta lite ikväll också så att jag kan slänga upp en liten film på min fina prins här:) om ni vill se det förståss?! :D



Min ståtliga lilla prins med pälskragen på plats! :)<3


Kommentarer
Postat av: Louise

Absolut:D

2011-01-10 @ 11:07:29
URL: http://ponnymaffia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0