Träningstips: favoriten just nu!

Detta är helt klart min favoritövning just nu! Vi har börjat varje ridpass med denna övning i 1,5 vecka nu, och det har verkligen gett resultat!

Som jag har beskrivit förut så går det ut på att man rider i trav eller galopp på spåret och precis innan hörnet saktar man av till skritt och skrittar genom hörnet. Då har man hela hörnet på sig att rida ett böjt spår och mjuka upp lite till. Efter hörnet är det trav eller galopp på momangen igen! Volterna som ligger i varje hörn är inte alltid nödvändiga, men de finns där som en extra hjälp om man inte känner att man hann med det man ville i hörnet.
Man får med så mycket i en enda övning och den går ju såklart att göras på alla olika nivåer och för alla olika ändamål. T.ex så har jag testat att flytta undan för skänkeln i volterna osv.
Som sagt så har vi inlett varje ridpass med denna övning och Det ger så himla mycket. Övergångarna måste ju ändå göras för att få henne alert och lydig, så varför inte ta sjuttioelva flugor i en smäll lixom?!

Frida har ju varit en sån ponny som verkligen välter i hörnen, men efter att ha gjort denna övning och verkligen tränat hörnpasseringar så gör hon dom nu av sig själv! Hon är allt bra klok min lilla ponny :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0