Tävling Täby 6/11 2011

Som sagt så var vi ju i Täby och tävlade idag. Roynis var sjukt spänd på framridningen.. slängde sig vid läktaren varje gång vi red förbi. Dock tycker jag att jag fick honom att ge efter ganska bra, han blev rund i formen och lätt i handen, men satan vad pigg han var! Bl.a. i en travöppna så drog han gärnet framåt, fortfarande i trav och i öppna, men i världens fart! Tror jag vet någon som ska få jobba ordentligt i veckan..!

När jag skulle gå in på banan blev han jättespänd och passagade in.. tur inte en viss överdomare såg det.. ;)
Red runt inne på banan och han stirrade på varenda blomma.. Och så precis när jag får startsignal så går överskottsenergin lite över styr och han börjar hoppa på stället. Inte så som han gör när han blir dum, utan mer åt det busiga hållet den här gången! Ni kommer se det i filmen sen.

Vi hade en del väldigt grova missar i programmet, bl.a. så galopperade vi ur halten, genom hela första öppnan och halva travvolten. Därefter red jag fel och missade halt - ryggning och när jag väl gjort det så fick jag inte fram honom efter ryggningen. Sen gick det desto bättre fram till skrittövergången då han blev lite skrämd. Därefter flöt det på bra utan några jättestora missar! Känslan i galoppen var faktiskt väldigt bra, han var lätt och fin i handen. Missarna drog ju ner rätt mycket eftersom vi missade på koeffarna och så blev ju helhetsintrycket sämre. Men när han väl gick så känndes han verkligen superfin, väldigt ridbar! Totalt blev det 57%.
Jag är nöjd med stora delar av ritten, men för första gången så tycker jag inte riktigt att bedömningen stämde överens med ritten. Domaren drog ner på det som var dåligt, men hon vågade inte berömma det som var bra. Men men, vi tränar på och kommer igen!
Faktiskt så har jag honom hellre såhär pigg och nervig än att han ska sega ihop (jag har haft nog med såna hästar..). Jag ska bara lära mig att hantera honom när han är på det här humöret!


Visst har han blivit lite smalare trots allt?! Och gullig är han :)
Konstruktiv kritik uppskattas också!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Min personliga åsikt (och jag kan ju ha fel vill jag tillägga så att ingen missförstår): Han ser överlag inte så lösgjord ut och går ju och viker in näsan här och där (även i galoppen). Är han möjligtvis en häst som är svår att reglera formmässigt även när du rider hemma?



Du har ju inte haft honom så länge, du har ju hela vintern på dig att träna hemma:)Det är svårt att gå från ponny till stor häst!

2011-11-07 @ 07:15:20
Postat av: matilda

Han är fruktansvärt vacker :)

2011-11-07 @ 11:14:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0