Dagens ridpass 31/10 2011

Åh vad han är bra, min fina häst!
Red lektion för Emma på kandaret idag, och efter en vecka på träns känndes det inte alls nå bra med kandaret på.. Under uppvärmningen var han jättejobbig. Men precis som vanligt blev det en helt annan häst när han fått en skrittpaus.
När vi sedan började själva lektionen känndes han superfin! Bra i formen och jag hade ett sug fram redan från början. Så vi drog igång med skänkelvikningar ganska snabbt och det gick mycket bättre än i fredags! Hade ett bättre flyt och han tog skänkeln mycket bättre.
Vi red även igenom programmet inför helgen. Överlag så gick det väldigt bra! Lite småmissar här och där och lite slarv från min sida, men i det stora hela hade vi ett bra flyt och fick till det mesta. Det här programmet passar oss nog bättre än det vi red förra helgen (MsvC:2), linjerna är lite mer gjorda för oss. Främst så är galopprogrammet lättare här eftersom det görs på en lite större yta så att säga. Det är inte lika snäva svängar i förvända och de enkla bytena kommer ur rättvänd galopp. Vi har lite svårt med ryggningen, men det blev bättre när jag red programmet. Det känns verkligen som att han skärper till sig när han märker att han går program (eller så är det kanske piloten som gör det?). Sen har han inga 9-mässiga travökningar, men han vinner poäng på att han gör fina övergångar samlad trav - mellan/ökad trav - samlad trav. Men jag börjar ju lära mig nu vilka punkter jag kan vinna poäng på och verkligen se till att jag får till de rörelserna.
I det stora hela så är jag jättenöjd med dagens träning! Vi provade att sätta kindkedjan ett "hål" hårdare och fick honom då 100 gånger lättare i handen!

Imorgon ska han få gå ett pass på morgonen. Tänkte rida ut en sväng först och sen rida i ridhuset. Sen ska vi faktiskt åka iväg till hovsagaren med honom så han blir fin om tossingarna :)


Kommentarer
Postat av: Cappelli

Kommer väl ut ett flertal bra hovslagare.!? Vart åker ni och varför?



2011-10-31 @ 21:58:28
Postat av: Cappelli

2011-10-31 @ 21:59:11
Postat av: Karro Grape

Cappelli: Den hovslagaren som ska sko honom nu skulle ha kommit ut till oss, men av olika anledningar så blev det inte så utan istället åker vi till Vällingby och får honom skodd eftersom samma hovslagare ska dit och sko ett par hästar. Jag vill byta hovslagare från den jag har haft till ponnyerna eftersom jag inte tyckte han gjorde ett så bra jobb med R, och han som ska sko honom nu sägs ska vara väldigt duktig.

2011-10-31 @ 22:11:16
URL: http://karrodandy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0