Dagens ridpass 15/3 2012

Royne var riktigt fin och trevlig att rida idag.
började med att leda honom lite utomhus, men det var så kallt så vi gick in i ridhuset och jag ledde honom där inne istället. Sista tiden har han varit så himla pigg när jag har skrittat fram uppsuttet, men piggheten har försvunnit när vi skrittat en kvart. Därför har jag nu börjat leda fram honom, för då är han vädligt pigg och framåt fortfarande när jag kortar upp honom!

Trots att han vilade igår så var han väldigt alert och framåt för skäkeln. Gjorde många skänkelvikningar som vanligt innan jag övergick till värmning i galopp. Hade en väldigt bra galopp redan från början, stora luftiga steg.

Värmde lite i trav också innan vi tog en kort paus. Efter pausen jobbade vi lite mer i galopp. Jag fortsatte på samma spår som vi gjorde på träningen för Lussan, nämligen med mycket svag ppna i galopp för att få honom att sätta inner bak ordentligt under sig. Gjorde även några enkla byten där övergångarna blev riktigt bra. Skritten i enkla bytena har blivit mycket bättre, förut blev han så bromsig där, men den är ännu inte helt hundra.

Avslutningsvis jobbade vi lite i trav med halter och igångsättningar. Ibland får han för sig att han ska rygga i halterna, och när han gör det kör vi istället trav-skritt några gånger innan vi kan övergå till trav-halt igen. Några skänklevikningar hann vi även med innan det var dags att avsluta.

Jag försökte tänka mycket på min sits idag, men det är svårare på tränset än på kandaret. På träns får jag inte riktigt samma sug fram i handen, vilket gör att jag vill hjälpa honom lite för mycket och då hamnar jag i bakvikt hur mycket jag än försöker åtgärda det. Men det är bara träna vidare - förr eller senare kommer även jag kunna sitta rakt!

Är väldigt nöjd med honom idag! Han är så himla pigg och framåt nu och lyssnar väldigt bra på skänkeln. Ibland tar energin över lite för mycket, men det är hanterbart. Egentligen skulle han behöva få vara ute mycket mer på dagarna, men det är svårt att få till. Sista dagarna har han fått gå i sjukpaddock på morgnarna och sen i vanlig paddock mitt på dagen.
Imorgon ska Pärlan få gå lektion för Emma igen! Jag är verkligen så himla motiverad till att träna nu! Det är såååå roligt att rida och det går verkligen framåt nu!
På söndag ska jag även försöka få med mig mamma till stallet så att hon kan ta lite nya bilder. Kanske tillomed några ridbilder om det går att rida på dressyrbanan! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0