Träning på Vällingby 30/9 2012

Vi var ju iväg med Roynis till Vällingby idag för att träna lite för Nina. Egentligen var det Laban som skulle åkt med och gått klubbtävling/programträning, men eftersom han har vilo just nu så blev det Royne som istället fick åka med. Men istället för att rida program så blev det ett träningspass för Nina.
 
Jag hade bara skrittat fram och travat något varv innan jag började träna, så att hon skulle få se honom helt från start. Han började med att bråka lite, men jag fick bra tips och råd och sen skötte han sig bra resten av passet. Jag valde att rida honom på tränset, eftersom fokuset under den här träningen endast låg på att han skulle bli loss, rund och självgående. Då behöver jag inte kandaret på samma sätt som när vi ska träna krumelurer. 
I galoppen blev han lite stark i början och jag hade svårt att hitta min egna kvickhet. Så Nina red två varv på honom, bara för att känna vart han befann sig för tillfället, och hon tyckte att han känndes mjuk i kroppen men lite stum i sin framdel första biten. Jag har haft lite svårt att "vinkla om" kroppen på honom nu efter senaste vilan, vilket då gör att han känns stum i fram. 
Efter en stund fick jag igång honom och då blev han himla fin. Gjorde lite skolor och skänkelvikningar och han skulle ligga kvar i samma form och "behålla mjukheten". På slutet kunde jag lägga ner honom riktigt rund i formen, utan att han la sig på i handen! 
 
Är väldigt nöjd med honom idag, och jag fick ett par bra råd av Nina att ta med mig till träningen hemma. Bl.a att jag, när jag är mjuk, måste vara ännu mjukare. Jag får vara tuff mot honom, men när jag mjuknar så måste jag mjukna ännu mer. Han är så pass känslig. Jag får ryta till, för att sedan prat det snällaste jag kan med honom! 
Sen måste jag även få honom att vinkla om lite mer, komma bort från frambenen, men det har ju med bärigheten att göra och han har ju inte gått ordentligt så jättemånga dagar efter vilan. 
 
Men vi kör på nu, och hoppas att det håller. Har inte nämnt för Royne att vi ska tävla om två veckor, för det verkar ju som at så fort jag nämner tävling så blir han halt.. ;)
Imorgon ska han få gå dressyrigen, men jag rider nog på kvällen eftersom han inte riktigt verkr uppskatta det där med extremt tidiga morgnar.. Men jag förstår honom! Han är sin mattes häst, helt klart! 
Ska iaf rida lektion för Emma någon dag i veckan, vet bara inte riktigt när. Men det ska bli väldigt roligt att komma igång med träningen ordentligt igen! 
Laban vilade ju och var på promenad med Josephines föräldrar idag, men imorgon ska han ridas igen så hoppas vi att vilan har gjort honom gott! 
 
Var tvungen att åka tillbaka till stallet på kvällen och spola benen på Roynis och även klä på honom nattkläderna. Han tyckte nog han hade gjort sig förtjänt av ett riktigt lerbad efter dagens utflykt.. Passade även på att lära mig backa in transporten! Wehoo! 
 
Världens goaste!
Gullisen!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Kan inte personalen spola benen på honom när han kommer in från hagen? Så du slipper åka ut flera gånger? För du har väl lite resväg till Hogsta även om du har bil??

2012-09-30 @ 22:22:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0