Sista semesterdagen

Eller sista dagen som arbetslös? Beror på hur man ser på saken ;)
Jag har iaf tagit det lugnt i stallet, sånt man får göra när man är ledig. Roynis fick öva på att vara riktig ridskolehäst idag - utan spö, sporrar eller graman! Av ren lathet så rider jag alltid med både sporrar och spö, och gramanen har blivit en vana. Den största anledningen till att jag vljer att ha gramanen på är att Roy är en sådan häst som behöver få komma igång med in stora kropp innan han kan sätta ihop alla delar. Han måste få 5 minuter att trava och galoppera, en skrittpaus och sen är det en helt annan häst. Så för att hjälpa honom att hitta rätt läge så har jag den på. Skulle lika gärna kunna ta av den efter de där fem minutrarna, men av lathet så får den hänga löst där. 
 
Hur som så skulle han alltså idag kunna springa snällt och därjag ville utan alla hjälpmedel. Huh vad jobbigt det var för piloten! Att han dessutom hade vilat igår gjorde ju inte det hela lättare, plus att vi var på hoppbanan där det är dåligt underlag (det vattnades på dressyrbanan). Efter att jag sagt till honom några gånger med skänkeln så var det inga problem att varken trava eller galoppera, det är framför allt i högerfattningarna som jag upplever att han blir nonchalant, men däremot att flytta i skänkelvikning.. Det tog oss 45 minuter innan vi kunde ta oss åt sidan, på tygeln, undan högerskänkeln. Att rida i sluta var inga problem, men just i skänkelvikningarna undan höger så skickar han ut vänster bog. Jag som alltid har haft svårt att komma åt med vänsterskänkeln får det ju väldigt jobbigt då.. Därför brukar jag i vanliga fall bara lägga spöt på vänster bog som en liten påminnelse för honom. Det blir ju inte riktigt ärligt då, men det hjälper honom att komma loss
 
Efter 45 minuter kunde vi alltså både skritta, trava och galoppera - OCH flytta i skänkelvikning åt båda hållen. Så då la jag ner honom och sen skrittade vi ut. 
 
Imorgon börjar jag som sagt jobba på Vällingby! Ska bli jätteroligt att komma tillbaka dit. Kan erkänna att det nu ikväll känns lite som dagen innan man skulle börja skolan igen efter sommarlovet när man var yngre - förväntansfullt och lite nervöst! Som sagt, ska bli superroligt! Börjar inte fören vid 9, så jag tänkt försöka hinna åka till gymmet tidigt på morgonen. Måste ju ut till Hogsta sen efter jobbet och ta rida min pärla, så då blir det inte så mycket tid till egen träning. På fredag flyttar också stjärnan till sitt nya jobb. 
 
 

Kommentarer
Postat av: Vällingbyare

När kommer hästarna hem??

2013-08-06 @ 00:26:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0