En helt annan vändning! #2

I vintras började jag fundera på att sälja Royne eftersom jag inte riktigt hade råd att behålla honom. Mamma och pappa har varit världens bästa föräldrar och hjälpt mig otroligt mycket ekonomiskt och skulle säkert fortsätta om jag hade velat satsa, men jag vill någon gång lära mig stå på egna ben och klara mig själv. Jag vill kunna flytta hemifrån och inse att jag faktiskt är 20 år, har ett heltidsjobb och egentligen borde klara mig själv. 
Hur som, redan när jag började fundera i de banorna så kom jag fram till att jag nog inte skulle tycka det var värt att jobba kvar hos Emma när jag inte hade någon egen häst. Jag tror att det är skillnad om man börjar jobba utan häst redan från start, man går in med en helt annan inställning av vad man ska få ut av jobbet och varför man väljer att ta det. Jag ville ju jobba hos Emma för att lära mig mer och utvecklas som ryttare tillsammans med min häst. 
 
För faktum är att det är ett otroligt slitigt jobb och är, precis som alla andra hästjobb, ganska dåligt betalt. Men det visste jag ju när jag började så det är ju egentligen inte därför som jag slutar! 
 
När jag var hemma med min trasiga fot så kom det upp ett erbjudande från Vällingby. Två ur personalen skulle sluta och de sökte ny personal. Jag kände att jag inte kunde tacka nej! Vällingby är ridskolan där jag växt upp, där jag spenderat så många år av mitt liv. Det kändes som att jag skulle få komma hem! 
 
Jag har jobbat hos Emma i tre år nu - 2 år på helger och lov och ett år på heltid. Jag kan det där nu och känner att jag behöver en ny utmaning. På vällingby innebär jobbet att jag devis kommer vara i stallet, men också ha lite lektioner. Jag kommer ha möjlighet att, genom klubben, gå utbildningar och kurser. Det som också lockade var att det faktiskt är ett "8-17 jobb" (har inte sett mitt schema än men det finns en risk att jag vissa dagar slutar tidigare och andra dagar senare, men 40h/vecka). Jag är 20 år men har aldrig fått chansen att leva ett 20-årsliv efter gymnasiet. Jag har jobbat måndag-lördag och på söndagen legat däckad i sängen för att jag varit så trött. Jag vill hinna träffa mina vänner, hinna göra saker! Tar man ett jobb som hästskötare så vfår man välja bort såna saker, och det var ju ett medvetet val jag gjorde för lite mer än ett år sedan. Men nu saknar jag att få vara människa också! 
 
Jag är nöjd över mitt val att byta jobb, även om det känns jättetråkigt att behöva lämna Hogsta, Mellanstallet, Emma och alla hästar och hästägare! Jag kommer verkligen att sakna dem jättemycket! Men som sagt, någon gång måste man gå vidare och nu är denn gången kommen. 
 
Idag har jag jobbat min sista dag hos Emma.. Dock har jag lovat att hjälpa till lite ibland när det behövs! Kommer ju inte kunna hålla ig borta därifrån. Har dessutom lovat att hjälpa Louise lite med QD någon eller några dagar i veckan! 
 
Jag har haft ett fantastiskt roligt, lärorikt och spännande år hos Emma. Jag har fått vara en del av ett häftigt team. Jag har fått se så mycket hästar och så mycket dressyr varje dag, allt från gröna unghästar till Grand Prix hästar och pensionerade OS-hästar. 
Att ha fått vara en del av det här häftiga teamet har verkligen varit... häftigt! Jag har fått se saker backstage, sånt som jag aldrig trodde att jag skulle få se. Jag kommer verkligen sakna det! 
 
 

Kommentarer
Postat av: vällingbyare

Vilka lektioner ska du ta över? och det var väl tre som ska sluta? :( kul att få dig tillbaka!!

Svar: Vilka lektioner det är vet jag inte då jag inte har fått mitt schema ännu, men det kommer ni märka när terminen drar igång :)Ja när du säger det så slår det mig att det faktiskt är tre som slutar, och vi blir tre nya.
Det ska bli väldigt roligt att komma tillbaka! :)
Karro & Royal

2013-07-18 @ 20:14:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0