Trolleri

Några dagar sen senast, men tiden har verkligen flugit iväg. Jag var ledig i helgen, både från jobbet och QD. Även om jag älskar både mitt jobb och att få hänga med QD så är det skönt att vara ledig ibland också. Spenderade större delen av dagen på IKEA och Mio, så numera har jag även en lampa i sovrummet hemma! 
I söndags hade vi Minitruppen på morgonen och jag lyckades försova mig.. Vi börjar 8.30, förstå paniken när jag vaknar just 8.30.. Messade Carro att jag skulle vara där om en kvart. Lyckades nästan - 8.46 klev jag in i teorisalen! Det gick bra ändå och barnen red väldigt bra allihopa.
Red Ester när vi var klara och hon var inte på sitt bästa humör. Vi har börjat ställa lite högre krav på henne (läs: slutat åka med och ber henne att lossa lite..), och då tycker hon såklart att livet är jobbigt. I skritt blev det okej till slut och då kunde vi trava något varv åt varje håll och det kändes okej.
 
Måndagen blev en väldigt lång, men rolig dag. Jobbade i stallet som vanligt och innan lunch tog jag Ester på longering. Lilla fröken tyckte livet var pest och pina när jag spände in henne lite till på superinspänningen, men med tanke på att hon blir väldigt bra på den och tycker livet är rätt okej när hon väl slappnar av så får hon väl hata livet första minuten. 
Jag ställde mig sedan i ridhuset 15.30 och hade lektion, och så fortsatte det hela kvällen. 21.30 var sista gruppen klara. Men det var väldigt kul, framförallt sista gruppen som skulle ha lite markarbete. Bäst var ändå lilla Ester som fick vara med och gå bommar med sista gänget. Hon är ju hoppad innan hon kom till oss, men undrade ändå vad tusan det var som låg på marken och om tanken verkligen var att hon skulle gå över pinnarna?! Åsa som rider henne där gör det riktigt bra, så när Ester väl var med på vad leken gick ut på så blev det riktigt bra! Nästa vecka vankas det hoppning både för den gruppen och gruppen innan. 
 
Igår jobbade jag som vanligt och innan lunch red jag Capricio i ridhuset. Jag red ju honom en del förut, i samma veva som Gode. Men han är lite stor för mig egentligen, och så gick det inte så himla bra så jag gav upp det kan man väl säga. Han vilade både söndag och måndag eftersom hans pilot i måndags inte kom, så han beöhvde gå lite eftersomhan lätt får för mycket energi annars. Han var lite av ett as i början, men efter lite jobb i högersidan så blev det mycket bättre och på slutet kändes han ganska fin. Vi kunde tillomed galoppera i båda varven utan att han sparkade! Roligt var det iaf och jag rider honom gärna såhär på dagarna ;)
 
Efter jobbet åkte jag ut till QD och red lektion för Annie. Efter fredagens dåliga ridning så var jag beredd på det värsta. Han var pigg som jag vet inte vad, och det gjorde inte saken bättre att vi var tvugna att vara ute i blåsten.. Men efter lite jobb med att få bogarna på plats så blev det helt okej! Jag fick verkligen jobba, men hela tiden tänka innan jag gjorde något. 
 
Idag hade jag ett mycket bättre utgångsläge. Annie kom ut och hjälpte mig idag också och han kändes faktiskt ganska fin från början. Lite som att trolla bort förra veckans dåliga ridning och känsla! Vi började med att rida på en stor åttvolt och göra skrittövergångar varje gång vi passerade medellinjen. Därefter la vi till att flytta lite undan innerskänkeln på öppna delen av volten i varje varv. Där fick jag en aha-upplevelse av att bara trampa ner hälen när jag flyttade. Jag har väldigt lätt för att dra upp vänsterhälen när jag ska flytta undan vänster skänkel, oavsett vilken häst jag sitter på. Men när jag höll hälen nere så vek jag mig inte alls så mycket i innersidan och det blev tillomed ganska lätt att flytta undan den skänkeln! Haha, ibland undrar man vad man håller på med när man ridit i så många år och NU kommer på att det blir bättre om man trampar ner hälen! 
Galoppen är fortfarande lite struttig till höger, men så mycket bättre än i fredags. Vi jobbade inte så mycket i galoppen, bara att han skulle ta ut steget lite, vara avspänd och hålla bogarna på plats. Efter galoppen var dock traven mycet bättre! Då la han i ytterligare en växel, men utan att bara vilja trava upp i balanstrav. 
Han bjöd verkligen till idag, och att tävla om två veckor känns faktiskt inte helt omöjligt ändå. Får se om vi ändrar klasser och rider LB:2 och LB:3, eller om vi behåller LB:2 och LA:3. Time will tell!
 
Nu ska jag snöra på mig skorna och ta en prommis med Kennie hem till mina föräldrar och sen åka upp till ridskolan och rida lektion. 
 
Okej nu ser man kanske inte jättemycket på första bilden (tagen ur film från idag), men det är så stor skillnad på honom. På bilden nedan är han lång och tung i handen, och jag håller på att falla ihop i sidan och handen är inte alls där den ska vara. Självklart vill jag ha honom ännu mjukare och lättare i handen, men på första bilden är han betydligt mer ihop och framförallt så har jag min händer på plats! 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0