Long time no seen

Nu har det hunnit gå en vecka sedan jag skrev något här senast.. Börjar bli mer regel än undantag ;) 

I onsdags red vi lektion som vanligt och ja, vi stod verkligen still på mitten. Kunde liksom inte ens komma i trav?! Men det är som att sen bara stoppa i poletten och så kommer farten som ett brev på posten. Eller ja, fart och fart men mer fart än vi inledde med. 

I torsdags red jag ponnyligan på morgonen och på eftermiddagen var Nina hos oss. Vår förhoppning var att han skulle vara sådär bromsig så att vi verkligen kunde få hjälp med det. När han är på sitt bästa humör är det inte så svårt, men just när han blir sån så har vi lite fastnat i hur vi ska reda ut det. 
När vi tränar för Nina så är Annie alltid med på marken, för att själv få tips och hjälp i hur hon ska hjälpa oss. Det är i min värld att vara en engagerad tränare! Verkligen guld värt för vår del. 
Hur som så började passet för Nina med att vi stod stilla. Men så fick jag ett kort spö och fick order om att inte rida så mycket med benen. Han blev faktiskt riktigt fin efter en liten stund! Tricket är att jag måste vara så jäkla kvick i alla mina hjälper och får inte fastna en sekund för länge. Så det gäller ju verkligen att också kunna ge hjälpen i precis rätt sekund. Ett problem som har varit är att jag inte får honom helt mjuk. Avspänd i huvudet ja, men inte mjuk i kroppen. Men efter lite jobb med att flytta bogarna och verklige få igenom en ärlig högerställning så var han som smör! 

Fredagen innebar ju också en lektion. Av olika anledningar så fick jasper bara jogga. Dels hade han fått gå rätt ordentligt för Nina på torsdagen, plus att han gick lektion på torsdag kväll och fredag morgon innan jag red lektion. Han var hur som ganska framåt, vilket ju är steg ett. Däremot var han som en planka i hela kroppen. I det läget vet jag inte riktigt hur jag ska rida igenom det. Han är stor och det är en helt annan sorts ridning än jag tidigare ridit. Framförallt då när man ändrar på hela konceptet, då behöver jag verkligen hjälp. Men men, han sprang som sagt iaf framåt! 
Efter jobbet åkte jag till Kersö och red fina raggan! Så roligt att få rida en sån häst där man kan göra lite grejer också. Vi hade lite travbommar och hon skötte sig strålande bra. 

Igår blev det en uteritt på Annies häst Love med pellen och Collin. Love är inte alltid snabbast i stan, men igår var han tillräckligt snabb för att det skulle vara alldeles för nära en tårta..! 

Och idag inledde jag min lediga söndag med programträning med kidsen, följt av ett kort pass i ridhuset för Jaspers del. Han var inte jättetokig idag, men heller inte bra. Det är svårt, men som sagt jag får vara glad att han springer framåt. 
Red gabbe ett pass i ridhuset också. Han hade eld under tassarna och undrade varför inte han fick vara med på ponnyhoppning.. Han kan ju vara het, men idag blev han så het när det byggdes fram hinder så det var liksom inte ens ridbart. Sen stod hindrena tillräckligt nära spåret för att han skulle bjuda mot dem om jag red på spåret.. Jaja, man får vara glad att gamle gubben är pigg och på hugget ändå fortfarande! Han är ju trots allt arton år, även om man kan tro att han fortfarande är fem.. ;) 

Den kommande julveckan bjuder på jobb måndag-lördag. På tisdag efter jobbet ska jag också till Kersö och rida lektion på raggan för Emma! Ska även hinna med att köpa julklappar, klippa mig, rida istället för mamma på onsdag och vår traditionsenliga tacomiddag dagen före julafton! Så jag ska nog få veckan att gå också ;) 






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0