QD-boost

Imorse var jag på ridskolan och hade lektion för Hedda och sessan och sen åkte jag raka vägen ut till hogsta. QD skulle få springa lektion för Annie, och även Lollo var med. 
Vi var på utebanan i värmen och QD var så på hugget att han inte ens kunde skritta. Vi började sedan med att göra sju miljoner övergångar mellan skritt och trav, bara för att göra honom lydig. Travade inte mer än två-tre steg innan det blev en ny övergång. Han är dels lite "olydig" i övergångarna och tar inte hjälperna tillräckligt kvickt, men också lite för klen så han gärna gör dig lång och stark. Fokuserade mycket på att han skulle bibehålla ställningen innåt utan att bli förböjd och tappa ut ytterbogen. Jobbade på samma sätt med övergångarna samtidigt som jag också ökade och minskade volten för att få ordentlig koll på yttersidan. La också mycket fokus på att traven skulle bli helt jämn. Han är så ambitiös, men orken tryter och då hamnar han lätt i balanstrav. Det är svårt att hitta en trav som är lite mer lagom, men idag tycker jag ändå att vi stundtals kom till en lagom nivå. 
Efter att vi pausat så jobbade vi lite i galopp. Högergaloppen, som brukar vara så kort och "trummig", var faktiskt helt okej idag! Mycket öka-minska tempot för att få runda språng och öka-minska volten för att få koll på bogarna. Tillslut hade vi en avslappnad galopp med runda språng och bogarna relativt bra på plats. Till vänster är han lite klenare, men har över lag en bättre galopp. Där la vi också mest fokus på bogarna. Han vill gärna dra mig lite ur sadeln där, men med lite tempoväxlingar sätter han under sig bättre, utan att galoppen för den sakens skull blir samlad. 
Vi avslutade med att rida lite travvägar och han kändes riktigt fin. Rund, mjuk och följsam och traven var alldeles lagom. 
Riktigt nöjd är jag, och det var så roligt att få lite hjälp med honom av Annie. Hon är expert på att gräva fram våra bästa sidor. 
Så nu är jag QD-boostad för en tid framöver, nu kan det gå dåligt när jag rider andra hästar utan att jag lägger allt för stor vilt vid det. För jag vet vad jag och QD kan åstadkomma tillsammans och med mer styrka kommer det här bli superbra! Är så himla taggad på att rida program på söndag och att tävla om fyra veckor! Life is good! 

Lollo tog lite fina bilder med sin telefon, så jag tänkte bjucka på några. 







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0