QD på Nina-träning

Told ya, jag vaknar alltid någon gång mellan sex och sju, oavsett när jag gått och lagt mig.. Så även dag, 06.22 kunde jag inte sova längre. Så jag gick upp och gav mig ut och sprang milen. Väl hemma klädde jag bara på Kentucky och så fick hon följa med på 12 km till.
 
Åkte till stallet vid lunch eftersom QD skulle få träna för Nina vid 13.45. Jag och Christoffer red tillsammans så vi skrittade ut en sväng först. Väl tillbaka tyckte QD vi var klara och kunde gå in i stallet igen.. Som sagt - humor och humör finns det gott om hos den hästen! Men Annie fick leda oss in i ridhuset och då gick det så bra så. 
 
Jag värmde upp som vanligt med skrittövergångar. Han är ju inte jätterolig då, så jag sa till Nina (som aldrig sett honom innan) att hon inte fick döma honom redan då ;)
Det blir ju bättre när han fått värma en stund i trav och galopp, då blir det ju en helt ny häst. 
När han fått sin lilla paus satte vi fart igen. Igår när Annie hjälpte mig så jobbade vi ju enbart med att han skulle bli rak i kroppen och inte skjuta ut bogarna. Jag fick tänka att jag skulle svänga en bokhylla så att alal delarna verkligen följde med. Det blev bra på slutet igår, och idag kunde vi ta det ett steg längre eftersom han var betydligt rakare och mer med på noterna från början. Då kunde vi istället börja ställa igenom ordentligt och böja och forma i bålen utan att han böjde halsen och sköt ut bogen. Fick ett riktigt ordentligt genomsläpp då och han kändes riktigt fin. På slutet av travjobbet kunde jag bara glida med och le!
I galoppen var fokusen på att han skulle bära sig själv och galoppera med runda språng. Han kändes faktiskt himla bra där också, så vi provade lite förvänd galopp och något byte åt båda hållen. Det är verkligen som att den här långa vilan har gett honom tid att låta allt falla på plats. Bytena sitter som en smäck! 
 
Jag är väldigt nöjd med träningen och ser väldigt mycket fram emot morgondagen då jag förhoppningsvis får lite hjälp av Annie igen. Vi hade lite svårt att få ihop det med tiderna, men jag håller tummarna för att det går! Annars tänkte jag ta honom på töm så att han får jobba utan ryttare. Jag måste ju lite passa på nu att ta all hjälp jag kan få när han ändå är hos mig. När han åker tillbaka igen är det svårare att få tränarhjälp, och har jag då yterligare lite tips hur jag ska rida så kan jag nog klara mig relativt bra själv tills dess att jag kan få hjälp igen. 
 
Efter QD red jag Ester på min vanliga lektion på kvällen. Hon var spänd i början men blev mycket bättre mot slutet. Det som är svårast med henne är att jag blir så ostadig själv och gör lite för mycket innan jag tänker. Måste jobba precis tvärtom - tänka först, göra sen. Blir så himla frustrerad att jag rider så himla illa. Håller ett järngrepp om tygeln och tror att hästen ska vilja springa fint?!
Nej, egentligen så var det inte så dåligt, men jag blir så himla frustrerad på mig själv. Tur att lilla bebisEster är så himla snäll och lättsam ändå! 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0