War is on..

Igår tänkte jag att jasper skulle uppskatta att få gå på utebanan i solen. Det gjorde han inte.. Han var verkligen som en ponny.. Han hade helt och hållet bestämt sig för att han inte ville vara kvar inne på banan, och staketen där är vanliga dressyrstaket runt hela. Så jasper laddade mot staketen, jag hann iaf tvärnita innan så istället tar han vara ett litet kliv it från banan i skritt. Alla dom ridit på jasper vet hur ostyrbart det kan vara ibland, och så var det igår fast tio gånger värre. Vet inte riktigt vad som flugit i honom. 

Vi kom iaf fram till att Nina skulle rida honom idag. Vi var i ridhuset för att ha lite väggar att använda oss av. Så Nina red först och sen red jag. Jag hade dock inte räknat med att rida, så jag hade bara vanliga tidskor och inga sporrar. Men jag tog ett spö istället och det var faktiskt ganska bra. 
Det Nina sa innan hon satt av var att det största problemet är ju att han inte accepterar skänkeln. Och det är ju precis så det är. Men hon är ju ganska mycket kvickare än vad jag är i skänkeln, så hon fick honom på ett par minuter att faktiskt tycka det var rätt okej. Så när jag väl var uppe hade han redan sagt okej och jag kunde bara fortsätta på det jobbet. Han gjorde ett bra travjobb i en avspänd form. Även om han blev arg ibland så kunde jag hålla mig iskall och vara fortsätta. Galoppen var faktiskt ganska bra! Vi kunde både svänga och rida rakt fram och hålla oss där jag hade bestämt att vi skulle vara. 
Ibland är det bara så otroligt skönt att ha någon på marken som kan säga om man gör rätt eller fel när det uppstår problem. Det är verkligen guld värt! Vi hade som mål att vi skulle kunna trava avspänt idag, kanske galoppera om han kändes okej i trav. Så vi uppnådde dagens mål med råge med tanke på att vi faktiskt galopperade avspänt också! 
Så 1-0 till karro i kriget mellan oss! 
Nu känns det ändå som att vi har ett bra upplägg för jasper. Nina kommer hålla ett öga på oss varje dag hon är där, och övriga dagar får han gå på töm eller ut i skogen. Så att vi inte hamnar i det läget där jag inte riktigt rår på honom. 

Imorgon blir det då lite dressyrandet igen och sen i helgen kommer mamma ut så ska vi rida ut i skogen. Jag har ju aldrig ridit ut på honom utan sällskap, så mamma följer med på marken ifall han inte sköter sig. 
I övrigt så flyter dagarna på. Jag fixar stallet, gör iordning hästar, skrittar, joggar och idag har bebisarna fått springa premiärpasset efter betet. 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0