Den som inga byxor har...

..Han får gå med rumpan bar!
Min häst kan verkligen konsten att fixa.. Eller ja, kanske snarare hans hagkompis Love som ordnar det mesta! Såhär såg iaf Jaspers, relativt nya, täcke ut när han kom in från hagen idag.
Tur för honom att han redan låg på plus efter dagens träning för Annie! Han var väldigt avspänd redan från start och om jag inte är helt ute och cyklar så fick vi inte ett enda stopp! Duktig idiot ❤️
Jag har fortsatt på samma bana som förra veckan, nämligen att starta på långa tyglar i trav och bara låta honom komma igång. Idag kunde jag ganska tidigt in i passet börja korta upp honom lite och sätta in bakbenen under honom. Dock hade vi lite problem med vänstergaloppen. Eller alltså, han ville helt enkelt inte gå i vänstergalopp ;) I det läget blir det lite svårt för han är positiv och framåt, men börjar jag rätta honom för mycket i dagsläget så tappar han humöret till slut. Så idag lät vi det helt enkelt vara när han började bli lite less på oss, istället för att fortsätta traggla med risken att han blir tjurig på riktigt!

Imorgon ska vi också försöka få till en träning och så åker vi till Nina och tränar på torsdag. Sen får han sina tre dagar med vila/uteritt. Vi diskuterade det upplägget lite idag då han var riktigt jobbig att rida till en början igår (efter tre dagars lugn). Men jag tror ändå att det är bättre att man har en dag som är riktigt skitjobb, jämfört med att rida två dagar - vila en dag - rida två dagar osv. Då får jag nig lite halvskitiga pass varje gång istället för att som sagt ta igenom allt på en gång. Så vi håller oss till det här upplägget ett tag och så får vi utvärdera sen. Självklart är ju förhoppningen att de här skitjobbet ska bli lättare och lättare ju starkare och villigare han blir!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0