Förberedelser inför tävling

Självklart!
Vad gäller ridningen så brukar det variera lite hur jag rider veckan före tävling. Inför påsktävlingarna hemma red jag hela veckan och red sedan ut de sista två dagarna innan tävlingen. Inför tävlingen i stäket så tömkörde vi halva veckan och sen tränade jag de sista två dagarna. Inför den senaste tävlingen så tömkörde vi i en hel vecka först och sen veckan som tävlingen var så red jag hela veckan. Som sagt så har jag ingen speciell "dagarna-före-ridning". Hur han tränas beror helt på hur han gått under de senaste veckorna och så. Dock tycker jag inte att något av dessa olika förberedelser har varit bättre än dom andra!

Jag är ganska nojig och petig när det gäller att göra iordning Dandy dagen före tävling. Jag vill smörja mina saker själv och jag knopapr alltid själv. Inte för att jag tror att mina hästskötare inte klarar av det, men jag vill kunna skylla på mig själv om det inte blir fint!
Under de lite varmare årstiderna så badar jag alltid honom med schampo dagen före. Dandy brukar ju gå i hagen på kvällen, men då får han gå i en ruta kvällen innan och så spolar jag bara av benen en gång till när han kommer in om han lyckats skita ner dom. Jag badar aldrig huvudet på honom eftersom han inte gillar att få vatten i ansiktet och då är ju risken ganska stor att man inte lyckas få bort allt schampo. Jag lägger ner mest tid på att få rumpan och svansen rena, eftersom det är dom delarna jag tycker syns mest.
Dandy älskar ju att rulla sig när han står inne, så därför ställer jag aldrig in honom innan han har torkat. rullar han sig när han är blöt så fastnar torven mycket mer än om han är torr!
Så antingen får han stå ute i solen och äta eller så knoppar jag medan han torkar. Jag knoppar dock bara dagen före om jag knoppar med tråd, annars gör jag det på morgonen efter. Syr man knopparna så håller dom sig snygga längre, men det tar mycket längre tid och är mycket svårare att få ur. När jag knoppar med tråd så använder jag mig av en lite starkare tråd (güterman, finns att köpa på åhlens) och ganska tjocka och långa nålar. Knoppar jag med gummisnoddar så använder jag sånadär silikon snoddar, funkar superbra!

Jag brukar smörja mitt tävlingträns två dagar innan (för att slippa göra allt dagen före) och sen använder jag mitt andra träns när jag rider. Sadeln måste jag smörja dagen innan eftersom jag inte har någon annan sadel att rida i. Men det är ju en sadel som jag har fått låna av ridskolan och den ser redan gräslig ut, så det spelar ingen roll hur mycket jag smörjer den. Dock brukar jag ta lte läderfett på delarna som syns när man rider. Jag smörjer alltid med både tvål och fett för att sakerna ska glänsa så mycket som möjligt. Min stövlar smörjer jag dock bara av först för att få bort smutsen och sen putsar jag dom med skokräm. Lädergrimman brukar jag bara smörja av lite snabbt.

Packningen är också sånt som jag försöker göra några dagar i förväg. Efter några års tävlande vet jag precis vad jag behöver ha med mig på tävling! Jag har alltid med mig ett extra träns, och om jag rider två klasser har jag alltid ett extra schabrak med mig (ifall det skulle regna). Ett tips är att inte ta med allt man tror sig behöva, för oftast använder man bar hälften! Jag har ALLTID med mig ett regntäcke, oavsett om det är mitt i sommaren. Man vet aldrig om man kan behöva stå med hästen ute i regn!

Sist men inte minst så ska hästen ryktas och då blir det även lite glanssprayande i savnsen och på rumpan.

Jag själv förbereder mig inte på något speciellt sätt. Mamma tvättar mina grejer direkt efter varje tävling och sen plockar jag iordning på allt där det ska ligga på en gång, annars är det så lätt att man tapapr bort sakerna. Dagen innan brukar jag göra iordning någon form av mat eller mackor till mig och mina hästskötare, och se till att det finns bananer till Dandy hemma :)

Med på tävling har jag också alltid minst en hästskötare! Eftersom Dandy kan vara rätt jobbig på tävlingsplatsen så föredrar jag att alltid ha någon lite större med mig om vi skulle få bråttom och jag måste göra mig iordning samtidigt som Dandy ska göras iordning. Dessutom har vi ett litet "faddersystem" i våran tävlingsgrupp. Det går iprincip ut på att vi ska lära de lite yngre tjejerna hur det är att vara på tävling och så. Iom detta faddersystem så fick jag världens bästa hästskötare, Michaela! Hon följer med mig på tävling så ofta hon kan och dagen före så står hon alltid och ryktar Dandy så borstarna glöder! En riktig stjärna är hon!

Det var lite om hur jag förbereder mig och hästen för tävling :) skriv om det är något annat ni vill ha svar på :)


Dandy glänser efter att Michaela har varit i farten!


Kommentarer
Postat av: Cissi

Hej! Har lite frågor:)

Hur du värmer upp din häst på tävlingar, har du något speciellt upplägg eller övningar osv.

/ Cissi

2010-05-05 @ 17:43:56
Postat av: Cissi

Hejsan!

Kan inte du skriva ett inlägg om vad du har för tävlingsutrustning till dig och hästen? Vart har du köpt din kavaj?

2010-05-06 @ 21:55:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0