Dömer domaren verkligen rätt?

Idag var Hannah och Pernilla i köping och tävlade, och vad jag hörde (och som framgick av resultatlistan) så var domaren väldigt hård.
Bl.a. så hade någon fått en tvåa för att hästen hade tagit ett travsteg in i ett enkelt byte elelr tagit 7 istället för 5 skrittsteg osv. Rätt konstigt egentligen att få en tvåa på det, för vanligtvis får du kanske en femma eller allra lägst en fyra för ett sånt fel.
Men egentligen, är det så fel att sätta en tvåa på en rörelse som inte utförs rätt? Ett enkelt byte innebär att hästen ska gå från galopp direkt ner i skritt - ta 5 skrittsteg - ny galopp. Om hästen då tar ett eller två travsteg, eller skrittar sju steg när det står att den ska skritta fem steg, ja då är inte rörelsen rätt utförd! Så att en domare sätter en femma elelr en sexa på den bedömningsgruppen är ju rätt underligt. Skulle det vara ett riktigt galoppombyte och hästen byter efter med bak, ja då är det minsann inte en sexa man får utan då blir det tvåor och treor.
Står det att en rörelse ska utföras på ett visst sätt, då ska den det - annars ska betyget vara underkänt!
Jag har själv undrat varför man får så låga poäng när det var så lite som var fel, jag menar ETT travsteg hur många poängs avdrag kan det ge egentligen? Men den här domaren som dömde nu tyckte jag hade helt rätt i att ge ett underkänt betyg för något som inte var rätt!

Vill bara poängtera att detta bara är en liten tankeställare och ingen kritik riktad mot någon :)

Vad tycker ni egentligen? Är domarna för hårda om de sätter en tvåa för ett byte där hästen tagit ett travsteg in i skritten? Eller gör de helt rätt?

Kommentarer
Postat av: Anonym

Du måste ju fundera lite över vad de olika betygen egentligen betyder. En 2:a står för "dålig" och det är väl kanske lite väl tufft betyg om den enda missen är ett litet travsteg. En 4:a "ej fullt godkännd" torde väl vara rimligt. Generellt gäller väl att oerfarna domare har svårt att nyttja hela skalan och det är ju tråkigt. Men huvudsaken är ju ändå att de dömer lika för alla.

2011-03-07 @ 09:46:51
Postat av: Fredrika Källström

En gång så fick jag en 1:a på en galoppfattning jag la för tidigt. Först en 3:a på "travrutan" med kommentar: tidig fattning och sedan i "vänster arbetsgalopp" så står det en 1:a och "galopperar redan". Pratade med min dåv tränare Cecilia Hansson (dömer upp tom nationell ponnydressyr) hon sa att det var feldömning. Man kan inte sätta så lågt betyg på en rörelse som ändå är gjord. Oavsett om den är tidig eller sen så ska man då bedöma den gjorda rörelsen.



Bli lite pissed när jag läser detta - och glad att jag inte åkte dit för min la:p1 debut! Vem dömde!?



SV; Ååh, tack så mycket! Jag håller med dig, det blir så uppenbart! :D



Kram

2011-03-07 @ 20:42:41
URL: http://tavlingsduon.blogg.se/
Postat av: Helena RJ

Jag tycker egentligen inte att det spelar någon roll om domaren ligger högt eller lågt eller dömer hårt om det är små missar, bara det är lika för alla! Men det är ju självklart roligare att få höga poäng. Och när man håller med domaren i bedömningen! :)

2011-03-11 @ 19:40:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0