Dagens ridpass 23/3 2012

Royne gick lektion för Emma idag.
När jag värmde upp honom känndes det inte alls bra, han var spänd och jag fick inget ärligt stöd framåt. Det gick ju massa folk på läktaren som skulle in på rean, vilket gjorde att han var jättespänd. Jag tycker dock inte att det är någon ursäkt för att han ska få bete sig hur han vill, han är 11 år gammal och bör veta att människor inte bits!
Vi började då med att göra övningar för att han skulle sluta fokusera på allt annat och bara lyssna på mig, bl.a. en miljon tempoväxlingar och skänkelvikningar i galopp. När han börjat slappna av och kommit loss så övergick vi till lite travarbete. Där låg fokusen på att han skulle ta skänkeln ordentligt. Han travade superbra redan på en gång. Vi gjorde en del skolor med överdriven sidoförflyttning, vilket är väldigt effektivt då jag får till skolorna väldigt bra efter det!
vi avslutade travarbetet med en del ökningar på diagonalerna. Travökningar är inte vår paradgren, men det blir bättre och bättre!

Avslutningsvis så red vi igenom MsvC:1. Det gick verkligen riktigt bra! Slutorna var lite halvdanna, men helt okej. Hade det varit tävling hade vi fått en sexa, men för att komma upp i sju måste han ha lite mer bjudning. Dock kompenserade vi de dåliga slutorna med övriga programmet där han verkligen känndes superfin!

Vi nöjde oss efter programmet och ska träna på så här den kommande tiden. Mycket programridning för att han ska "lära sig programmen och göra lite själv".
Efter träningen fick Roynis en dusch och sen tog vi en promenad i solen! Så himla skönt väder.

Ska försöka få med mig mamma till stallet imorgon så hon kan knäppa några kort :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0