Tålamod

Jag tog in Jasper från hagen vid tio imorse. Då hade han alltså varit ute i tre timmar och var verkligen jättesvettig. Jag lider verkligen med hästarna i den här värmen, och då har Jasper ändå väldigt lite päls..
 
Jag red lektion för Nina idag och även Annie var med för att se lite hur vi har jobbat honom och så eftersom hon får ta över spakarna nu när Nina åker på semester. Jasper kändes ganska bra i början, mjuk i kroppen. Men så kom vi till det klassiska när han bara tvärvägrar att gå. Och idag var det faktiskt värre än vanligt.. Men vi fortsatte så som vi brukar, alltså jag får hålla mig iskall och försöka lura honom runt problemen. 
Tillslut så släpper det, och då släpper det verkligen och han blir mjuk som en gummiboll. Idag har jag faktiskt en liten teori i att Bitte fick loss lite spänningar när hon masserade igår, men som också gjorde att han kände sig lite "obekväm". Så forhoppningsvis är han gladare och kroppen känns bättre imorgon!
 
När vi tyckte att han hade bråkat tillräckligt så gick Nina bakom något varv så fick han "piaff-träna" lite. Ofta brukar det släppa lite i kroppen på honom när han får göra det. Mycket riktigt, efter det så gick han på framåt och bråkade ingenting. Någon gång höll det på att bli ett stopp, men var jag bara tillräckligt snabb att lätta av i handen så fortsatte han framåt. Det är en så hårfin avvägning när jag måste vara stilla, stadig och "hålla kvar" i tyglen och när jag måste vara snabb som blixten och kunna lätta av. En vacker dag ska jag också vara så jäkla skicklig att jag vet precis när jag måste göra vad! 
 
Galoppen var faktiskt riktigt bra och han kändes riktigt rund och mjuk i kroppen. Så den plockar jag med mig från dagens pass! 
Superroligt att Annie kom, och såklart nyttigt för oss båda att ha Nina på backen. Även om Annie kan hjälpa mig riktigt bra, så är det nyttigt att få lite nya verktyg för oss att ta oss runt problemen. Ibland har man idétorka när han tjurar ur, men Nina har ju så otroligt mycket erfarenhet av olika typer av hästar så hon har alltid en lösning på problemet. Jag är verkligen glad att ha ett så himla bra team runt mig. Jag ser Annie som den viktigaste biten i vår utveckling. Det är ju Annie som kommer sköta den dagliga träningen hemma. Sen är tanken att jag ska åka till Nina i snitt varannan vecka och träna. Ibland kanske hon även kommer till oss som en bonus, men varannan vecka är planen till att börja med.
 
Nu åker ju sommarchäfen på semster under sista tiden vi är kvar på Lejondal. Men som tur är så kommer ju Annie och hjälper mig lite när hon har tid och möjlighet. Guld värt! Vi har dessutom delat upp det lite i stallet och ska ta hjälp av varandra. Nina har fått dela upp oss efter vad hon tror kommer passa olika hästar och ryttare. 
 
Imorgon får Jasper jobba ett tidigt morgonpass och sen åker jag till landet och är där till på tisdag. 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0