26/8 2010

Tränade för annie idag. Skrittade ut en sväng först och sen gick jag in i paddocken och jobbade honom lite i skritt. När annie kom ner så drog hon på mig långsporrarna.. Behöver jag säga att det blev en jävla fart i Dandy?! Han travade som bara attan och jag fick knappt stopp på honom :D
Började med att rida lite slutor. Eftersom vi har väldigt svårt med slutorna så gjorde vi det medanhan fortfarande hade massa energi! Och dom blev faktiskt helt okej! Bättre än vad dom brukar vara! Men vi gjorde så att jag red lite mer än halva diagonalen, sen gjorde jag halt och berömde massor! Öppnorna blev också helt okej, han skulle kunna vara lite bättre formad till höger, men han flyttar sig korrekt och framförallt så bjuder han! Men vi gjorde likadant i öppnorna, alltså red ungefär halva långsidan, gjorde halt och berömde massor! Vi får fjäska lite för honom på det här sättet nu så att han känner att han hela tiden gör något bra när han gör det! För det viktigaste med honom är att han hela tiden tycker det är kul! Annars blir han tjurig och börjar gå och bromsa.
Red lite i galopp också och ökade på långsidan och tog sedan tillbaka på en liten volt på kortsidan. Skulle tänka att jag red i piruttgalopp och verkligen driva, bromsa och svänga så mycket jag bara kunde samtidigt! men det gick bra och galoppen efteråt blev kalasfin! Avslutade då när han känndes så fin och berömde honom massor! Totalt red jag bara i typ 20 minuter, men det räcker. Hellre att han arbetar 20 minuter intensivt än 60 minuter på halvfart :)
Skrittade ut en stund efteråt och Dandy som brukar sega till lite i skogen också skrittade på som bara attan!

Dessutom fick Dandy gå med sitt nya träns idag! Har ju ridit honom på remont sen han fick det där såret på Hogsta i somras. Han har ju haft en tendens att lägga ut tungan när man rider honom, framförallt på remont eftersom han blir mycket lättare i handen på den nosgrimman. Nu har jag ju dock bytt till achen igen och då blir han tycngre i handen, vilket gör att jag rider mer med benen och då åker inte tungan ut. För det är ju när jag håller för hårt utan att använda benen som han lägger ut tungan. Men idag var inte tungan ute ene endaste gång! :D

Tycker verkligen det är synd att man inte får rida med långa sporrar när man tävlar ponny. Grejen är ju inte att Dandy går så bra bara för att han känner att jag har just långa sporrar på mig, grejen är att jag kommer åt honom! Jag är ju lång på honom och för att öht nudda med sporren måste jag dra upp knäna till hakan! Jag tror faktiskt man skulle få bort väldigt mycket fulridning ( läs sparkar) om man lät ponnyryttare rida med längre sporrar!

Imorgon ska Dandy vila så då ska jag skritta ut med Stella på Frida :) På lördag blir det antagligen lite träning för annie och på söndag ska vi tävla! är supertaggad verkligen! Dock förväntar jag mig ju inte så mycket, har ju knappt tränat sen vi kom hem från gyttorp :P


Fina fina lilla häst <3


Kommentarer
Postat av: Frida

Söt häst! :)

2010-08-28 @ 09:25:18
URL: http://friiidafranssson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0