Gyttorp

En liten sammanfattning av tävlingarna i Gyttorp! :)
Fredag: Vi åkte från Hogsta vid 8 på morgonen. Hade Dandy vetat om att det var sista gången han åkte därifrån för den här gången så hade han nog inte varit lika pigg och glad att kliva på trailern ;) Resan dit gick iaf bra, dock trodde vi att vi var helt fel när vi kom fram till tävlingsplatsen.. Det såg mer ut som en byggarbetsplats än en ridanläggning.. Dandy hade, efter mycket om och men, fått en boxplats i lilla stallet på anläggningen. Där stod han tillsammans med 4 andra hästar.
På fredagen red jag första kvalklassen i cupen - La:1. Jag red fram totalt 40 minuter, varav ca 25 minuter var framskrittning. När han var framskrittad så travade jag något varv och sen blev det mycket galopp eftersom han kommer loss så ordentligt i galoppen och blir så avspänd! Dandy känndes lite loj när jag red fram så jag gjorde många och korta övergångar och halter för att få honom alert och lyssna på skänkeln.
Själva ritten känndes sådär, lite segt och slarvigt, men annars helt okej. Domaren tyckte dock att det var ganska bra, så vi belönades med 73% vilket räckte till en tredjeplacering!
Dandy fick följa med in på prisutdelningen men vi gick ut innan ärevarvet ;) känns dumt att chansa redan första dagen lixom!

Lördag: Första klassen var La:4 som också var andra kvalet i cupen. FjortisFritte och min pappa kom till Gyttorp på lördagen för att hjälpa till och fota lite :)
På framridningen till LA:4 var Dandy tuggummi.. Så det blev ännu fler snabba övergångar och halter för att få honom på hugget! Själva ritten känndes inte så bra, jag tyckte han var väldigt seg. Men vi fick trots allt 62% och kom precis utanför placering.
Det var bara ca en timme innan nästa klass - La:p1. Eftersom Dandy varit så seg i klassen innan så red jag fram jättekort. Innan jag gick in på banan så red jag honom lite utanför och bara försökte tagga upp honom genom en miljon halter och snabba igångsättningar och så. När gick in så känndes han verkligen jättetaggad! Första uppridningen känndes kanon, likaså första öppnan. När vi kommer till slutan så tar bensinen totalt slut.. Det blev skrittinslag i ungefär alla travmoment och jag drev som en idiot och Dandy brydde sig inte ett dugg. Istället drog han ut tungan och bromsade ännu mer. Så vi hade treor och fyror genom iprincip hela travprogrammet. Sen blev det bättre i galoppen, men fortfarande dåligt.
Jag var totalt förstörd när jag red ut från banan, grät som ett litet barn... Jag var så rädd för att han hade ont igen, men efter en stunds funderande och ett samtal med annie så insgå jag att han har nog inte så ont (med tanke på att han faktiskt går fram på framridningen). Han är nog egentligen bara smart och lite dryg! Han har ju blivit jagad med långpisken ett par gånger på Hogsta för att han verkligen ska trava som han kan. Som sagt så är han en riktigt smart ponny, han vet att när jag kommer in på banan så har jag inget spö och lägger han av då så kan jag inte göra något!
Något som var väldigt bra med den här tävlingen var att man fick möjlighet att släppa ut hästarna i hage en eller två timmar för en liten summa! Så Dandy fick gå ut en sväng på lördag eftermiddag.
Sen spenderade vi eftermiddagen åt att titta på fina och stora hästar i La:4!

Söndag: Dandy fick gå ut i hagen 1 timme på morgonen med förhoppningen att han skulle ha lite mer bjudning. Annelie och Hannah kom till Örebro och tittade på oss idag också! :)
Vi hade Faktiskt lyckatts kvala till A-finalen som sjunde ekipage av 10, så det var La:4 som gällde! Annie och jag hade kommit fram till att jag skulle testa att rida fram utan spöt så att jag fick fram bjudningen utan det. Så jag fick jobba rätt rejält på framridningen, men tillslut kom bjudningen! Då tog jag spöt och red två varv med det och då travade han verkligen! När jag släppte det så tappade vi lite trav, men rätt mycket lyckades vi behålla! När han ändå känndes bra så gick jag ner till ridbanan och taggade upp honom lite på vägen ner.
Själva ritten kännde sådär, han blev seg efter första mellantraven och i andra galoppvolten trodde jag han skulle stanna. Men vi höll oss i rätt gångart hela tiden ;)
Jag tyckte Dandy skötte sig helt okej, men det tyckte inte domaren tyvärr. Vi fick 55%, och med tanke på att vi fick 52% i P:1an så tyckte jag att det var lågt.

Det har som sagt inte varit någon höjdarhelg för oss om man säger så (bortsett från fredagens La).
Dandy har nog varit lite trött också. Han har ju trots allt rest en del under sommaren, tränat rätt hårt och gått väldigt bra. Framförallt har han börjat röra sig på ett helt annat sätt som han inte är van vid. Dessutom tror jag inte han trivs på den här nosgrimman, för så som han har hållt på med tungan har han aldrig gjort förut!
Så nu ska lilla Dampet få vila några dagar. Eller ja, helt vila blir det inte. Eftersom han inte kan gå i hage så himla mycket så skrittar jag honom varje dag när han vilar. Tycker det är viktigt att han rör lite på sig även när det är vila! Så han ska skrittas till på lördag så börjar jag sätta igång honom igen på söndag :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0