Snösulor, silvertejp eller pälsglans?

Hur härligt är det inte att galoppera över ett snötäckt fällt mitt i vintern? Men det är mindre roligt och hästen får snöstyltor i hovarna.
Förra vintern fick Dandy snösulor, men vi var tvugna att ta av dom när han hade dragit sönder halva hoven efter en tappad sko. Iår har han inte fått några snösulor, eftersom jag helt enkelt glömde bort att säga det till hovslagaren!
Så idag när vi skulle rida ut fick jag komma på en annan lösning. Någon silvertejp hade jag inte, men Dandys gamla hovslagare sa att man kunde spruta lite pälsglans i hoven för att slippa styltorna. Så jag testade det. Trodde faktiskt inte att det skulle funka, men det visade sig fungera riktigt bra! Dandy hade inte en endaste liten snöflinga i hovarna när vi kom tillbaka!

Så definitivt ett litet tips till alla som har hästar utan snösulor! Har även hört att man kan ha läderfett och hovfett i hoven! Men tänk på att inte ha något på skon, framförallt inte pälsglans. Det blir nämligen väldigt halt då... ;)



vs.

vs.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0