Hästarna jag provred

Visst kan jag göra det! :)
Vi började vår resa nere i Halland där vi tittade på två ponnyer, Christine och Pellerin!
Christine var ett sto f. 99 (tror ja), hade gått La dressyr. Stor och maffig ponny var hon och riktigt läcker! Dock klickade vi inte för 5 öre och hon sprang väl mest med huvudet uppe i luften när jag provred ;) Hon var jäkligt svår och otroligt stark. Dessutom hade hon varit halt på besiktningarna. Så den ponnyn försvann ganska snabbt från listan efter provridningen.


Pellerin var en vallack som också var född 99. Om jag inte är helt ute och cyklar så hade han också gått La dressyr. Pellerin påminde lite om Theo att rida, så jag tyckte mer om den ponnyn än Christine. Dock var han väldigt springig av sig och stel i sidorna. Så den ponnyn blev det inte heller nå mer av.


Nästa stopp gjorde vi i Örebro hos en ponny som hette Ramour, f.98 gått La dressyr. Här kan man snacka om storhästkänsla! Hon rörde sig väldigt stort och såg definitivt större ut än sina 147 cm! Förutsättningarna vid provridningen var kanske inte dom bästa; hoppsadel, ridskor och på en gräsplätt bland massa bromsar... Ägarna skulle höra av sig i veckan efter och skicka en film, men gjorde aldrig det så den ponnyn strök vi från listan. Har dessvärre ingen bild på den.

Hästa nummer 4 hittade vi i Eskilstuna, Albert Maräng! vallack f. 99 som hade gått Fei dressyr. Jag blev tokkär i den ponnyn när jag provred honom! Så vi åkte tillbaka och provred honom igen. Då fick jag rida på honom från början, alltså värma upp honom själv osv. Då var han nog det segaste jag någonsin suttit på, men när han väl kom igång blev han fin! Så en vecka senare tog vi upp honom hit till stockholm för vi ville besiktiga honom på solvalla och sen testa att rida honom på hemmaplan. På besiktningen var han halt och sen blev det katastrof när jag skulle rida honom. Han tvärvägrade att gå och stog väl mest still. Så honom strök vi också från listan.



Nästa ponny vi kollade på var Mr Säbys Dandy himself! Och som ni vet så är han f. 95 och har gått nationell Fei och hade ett SM-kval 2008.
Jag var störtkör i ponnyn innan jag ens hade provridit! han hade en sån utstrålning och såg så glad ut! Han var helt fantastisk att rida också och jag kommer så väl ihåg att det första jag sa när jag pratade med annie när vi var påväg hem var: jag har hittat min drömhäst! För han var verkligen min drömhäst! Så två veckor senare tog vi upp honom till v-by för att annie skulee få se honom och så red jag honom där. Så denna ponnyn låg definitivt som nummer ett på min lista!


Men vi fortsatte att titta på lite hästar ändå för att verkligen vara säkra på att Dandy verkligen var rätt!
Så nästa stopp var i örebro igen, där vi tittade på två ponnyer: En som jag inte ens minns vad den hette (den var definitivt inget att ha..) och Oosterwijks Leonardo!
Leonardo var iaf en vallack f. 99 med enorma kvaliteer! Dock var han väldigt svårriden och hade för mycket nerv för att klara av att stå på ridskola. Vilket var väldigt synd för det var en ruskigt snygg och välriden ponny!


Sista stoppet gjorde vi i Linköping där vi tittade på tre hästar: Bijvals Floris, Golden Dream och Gulliver (?)
Gulliver var en connemara som hade gått La dressyr. Han var ruskigt stark, så inte direkt något för mig.
Bijvals Floris var en vallack f. 99 som hade gått Fei. Hanvar jätteseg i början men när han kom igång blev han väldigt fin! Jag gillade verkligen den ponnyn, men han hade ruskigt långa bakben och därför väldigt svårt att samla sig. Men han gick inte om Dandy bland mina favoriter. Men han var nog den snällaste av de hästar jag tittade på!


Golden Dream var en vallack född 98 som hade gått La:p1 (tror jag..).
Han var utvildad MSV och gjorde både galoppombyten och Piruetter. Han var dessutom väldigt känslig, så satt jag lite snett i förvända så bytte han galopp, och tog jag lite för mycket i tyglarna så minskade han volten och försökte gå in i en piruett. han var helt enkelt för svår för mig, så han ströks ganska snabbt från listan.


Jag tror att det var alla, och som ni vet så var det Dandy som var den absolut finaste!

Kommentarer
Postat av: Jojo

Är det du som rider på filmen?? Tycker att det är tråkigt att han inte blir bra.. Det var roligt att se dig och Teho på KM:et det gick ju bra för dig då.

Lycka till med Dandy Ovh lycka till med tävlingarna du har hela v-by med dig Lycka till!

2010-06-29 @ 13:49:57
URL: http://klarajojo.bloggplatsen.se
Postat av: lucke

Tjabba! Händer idag? :)

2010-06-29 @ 14:01:45
URL: http://modegrabben.blogg.se/
Postat av: Fredrika Källström

Haha, Albert Maräng tävlade jag mot när jag var en liten hoppryttare! Typ 3 år sen, men det namnet glömmer man liksom inte, hahaha! :D



SV; tack så jättemycket!! :D haha, det är en av mina favoritbilder också, faktiskt, så den fick vara med nu igen, trots att jag haft den som header tidigare ;)



Kul med detta inlägg om alla ponnyer du provade! :D

2010-07-02 @ 22:22:16
URL: http://fkallstrom.blogg.se/
Postat av: Ewa

Hej!

Har du tänkt på att när du visar alla ponnyerna med namn och bild så kanske de som äger dem inte blir så glada...? Eftersom det inte finns något bra att säga om dem alls menar jag. Jag skulle nog bli rätt ledsen om någon provred våra ponnyer och sen talade om sin blogg hur dåliga de var med namn och allt.

Din nuvarande häst är jättesöt för övrigt.

2010-07-03 @ 22:19:35
URL: http://saraconnemara.wordpress.com
Postat av: Hanna :)

kul att läsa :) Dandy var helt klart finast ;)

2010-07-07 @ 12:03:00
URL: http://hannabresellss.blogg.se/
Postat av: hanna ;)

Va kul att höra att du tyckte lika som jag!!

Jag köpte nämligen Ramour ;)!! Vilken tur att ja fick henne <3

Har de gött ;)

2012-04-02 @ 22:00:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0