Dandys tossingar i bilder

Som ni säkert vet har vi haft lite problem med Dandys fötter sista tiden. Han har trampat av sig skorna hejvilt när jag har ridit och hovarna har gått sönder en hel del.
Här kommer iaf lite hovbilder från senaste veckan :P



Dandys resultat på 5 dagar - 3 skor..


Sne åkte gipset och "plåstret" på :) Han fick nöja sig med det svarta bandaget första dagen.


Sen blev det ett rött plåster :)


Och snyggast av allt - det sjukhusgröna!


Här har vi hovarna efter att hovslagaren hade plastat den högra, alltså typ fyllt ut den så att det skulle gå att få på en sko. Syns inte på bilden, men i verkligheten ser man att den högra hoven är mindre än den vänstra.


Innan dandy får gå ut i hagen så åker flexibandaget på för att göra det ännu svårare för honom att dra av skorna.


Sen åker bootsen på runt om. Jag var tvungen att köpa nya boots i större storlek för att dom gamla inte täckte hela skon.


Tillslut är han redo för att gå ut i hagen!
Observera att han matchar sina röda tossingar med den röda gjorden på ryggplattan :P


Kommentarer
Postat av: Elin

Åh vad jobbigt att han drar av sig skorna hela tiden!

Så där var rapp med i början o hans hovar går sönder på en gång (otroligt dålig kvalite på hans hovar)

Jag bytte däremot hovslagare tillslut och sen dess har han bara tappat två eller 3 skor på snart 4 år.. =)

2010-03-17 @ 22:03:50
URL: http://karisma.bloggagratis.se
Postat av: Åsa

hej! har du prövat "lösfötter"? Finns på Hööks bla http://www.hooks.se/product.aspx?productid=610380&deptid=4&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC

De funkar tokbra för mig när min häst tappar skor! :)Lite dyra - men värda varenda krona (billigare varianter har jag av erfarenhet otroligt dålig uppfattning om, de åker av och skaver!!!) Man kan rida lite i dom dessutom, inget avancerat, men skritt och så går bra:)

Hade oxå mkt problem med tappskor förrut, men vi gjorde som i inlägget ovan - böt hovslagare till en som varmskor hästarna, och sen dess har vi på kanske 4 år haft totalt 4 tappskor!

2010-03-18 @ 08:35:03
URL: http://yellowisthenewblack.blogg.se/
Postat av: STOCKHOLMSJENNA - Sveriges tredje största hästblogg

Måste bara fråga. Är det Dandy, en NF som en Johanna ägde tidigare?

2010-03-18 @ 08:47:52
URL: http://stockholmsjenna.blogg.se/
Postat av: Elin

Min ponny tappade också skor hela tiden i början när vi köpte honom. Sen bytte vi hovslagare och nu har han inte tappat en sko på över 2 år. Jag trodde även att han hade dålig kvalité på hovarna som då var jättetrasiga men nu när vi har bytt är dom jättefina.

2010-03-18 @ 12:09:35
Postat av: Åsa

mjo, men de går att rida i, beror ju på underlag, kanske inte i skogen, men på jämt underlag går det bra :) Jag rekomenderar verkligen skorna, de är guld värda!

2010-03-18 @ 21:10:27
URL: http://yellowisthenewblack.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0