1/5 2010 tävling Eskilstuna Lag03 och La:P1

Tävling I Eskilstuna stog ju då på schemat idag! Dansken (Frida) och Rebecka följde med mig som hästskötare :)
Första klassen, Lag03: Dandy känndes riktigt mjuk och fin på framridningen, travade på jättebra utan att bli hastig. Jättefina skänkelvikningar och travökningar gjorde han också.
Sen är det ju som vanligt när man kommer in på banan - han lägger av och jag slutar rida! Men eftersom tävlingen var utomhus och det blåste en del så hoppades jag att vädergudarna skulle ge mig lite extra vindpustar så att han blev lite taggad av det ;)
Själva programmet känndes ändå väldigt bra, traven var bra, ökningarna var lite ojämna, volterna var bra, galoppen var bra men skänkelvikningarn var katastrofdåliga. Galoppserpentinerna var hyfsade, men han blev lite lång, tappade baken och takten. Det slutade iaf med 66% och VINST! Är han inte helt fantastisk min ponny?!  Verkligen jättenöjd med den klassen, även om det finns väldigt mycket som kan förbättras!

Andra klassen, La:P1: Dandy känndes ännu finare på framridningen nu! trodde han skulle vara lite trött men icke! Jättefin i traven och galoppen var verkligen kanon. Han gjorde jättefina övergångar galopp-skritt.
Väl inne på banan så la han faktiskt inte av riktigt lika mycket som han brukar göra! Kanske var det inrdiningen i galopp som gjorde det? ;) Öppnorna och slutorna existerade knappt, men det är inte så konstigt eftersom att vi dels knappt har tränat på det (= jag har inte fått in tekniken helt och hållet) men också för att han inte är tillräckligt stark eftersom vi inte har tränat honom för de här klasserna. Så ja, det drog ju ner väldigt mycket när jag iprincip hade fyror rakt igenom på skolorna ;) Galopprogrammet känndes dock väldigt bra, det var bara ena bytet som det blev lite missförstånd. Han blev lite lång i kroppen i bågarna i det här programmet också. Det slutade iaf med 58% vilket jag ändå är väldigt nöjd med! Skolorna drog ju ner, missen i enkla bytet drog ner, att han är lite ojämn i travökningarna drog ner osv.

I det stora hela är jag VÄLDIGT nöjd med den här dagen! Dandy har skött sig exemplariskt och verkligen gjort så gott han har kunnat med en oerfaren ( i de här klasserna) ryttare på ryggen! Vi var trots allt bara här för att se och lära, att vi sen fick bra resultat är bara ett plus i kanten. Tanken var ju inte att vi skulle starta de här programmen än utan hålla oss till Lb-La ett tag till eftersom hela vinterns träning försvann. Därför har vi ju inte tränat honom för det här och då är det inte så konstigt att bl.a. skolorna inte sitter! Man får helt enkelt ta det för vad det är och inte förvänta sig att något som inte sitter till 100% på träning ska göra det på tävling!
Jag är trots allt väldigt väldigt nöjd! Nu ska vi träna på och verkligen jobba med bristerna vi har så kommer vi igen snart!

Imorgon är det tävling i Vallentuna som gäller, La:1!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0