27/5 2010

Red Dandy i paddocken som vanligt idag :)
Annie tittade på honom en stund och tyckte han såg fräsch ut, men John ska ändå kolla honom imorgon så att vi är på den säkra sidan!

Dandy känndes iaf pigg och fin idag! framåt och lydig. Dock är det lite svårt till vänster eftersom han sitter väldigt fast där, men jag jobbade mycket med att få loss honom där. Tränade även en del övergångar skritt-trav-skritt osv.

Jag har ju alltid haft väldigt svårt att rida i vänster varv eftersom jag då har höger som ytter. Jag är högerhänt och har alltid trott att jag har någon helt skev koordination eller nåt. För jag kan verkligen inte hålla höger som ytter! Men igår hade vi teori med Fia och då berättade hon att det var väldigt vanligt med högerhänta ryttare som hade svårt att kontrollera högerbogen. Det berodde typ på att vi är så fullt koncentrerade på att jobba med innerhanden (som nu var vänster) eftersom det krävs så mycket tankejobb för att kunna hålla den "i rörelse" hela tiden. högerhanden behöver vi inte tänka lika mycket på när den jobbar som inner, den går av sig självt. Därför blir det svårare för högerhänta ryttare att rida med höger som ytter!

Jag känner såväl igen mig i precis allt hon sa! Och allt låter väldigt realistiskt när jag tänker efter och tänker på varför jag inte kan ha höger som ytter!
Skönt att jag inte är ensam om mitt lilla problem iaf då ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0