5/5 2010

Annie tömkörde Dandy idag också. Han var tackolov inte lika pigg idag, verkar som att han hade gjort av med en hel del energi igår! Men han var lite tjorvig men blev mycket bättre mot slutet. Eftersom han var lite trött så höll hon bara på i 20 minuter.

Tömkörningen gör så otroligt stor skillnad på Dandy! Hans gångarter har blivit så mycket bättre, han är mycket lydigare och han har mer respekt för människor från marken! Jag tycker det är en väldigt bra komplettering till ridning och dessutom är det jättekul att hålla på med när man väl fattar hur man gör! Jag har ju bara provat några gånger och det händer ganska ofta att jag drar i fel töm osv, men Dandy är väldigt bra på så sätt att han kan blir lite stressad när han inte förstår men såfort man gör rätt igen och han fattar så sänker han sig och slappnar av.
Dessutom kan man ta igenom så mycket med hjälp av tömkörningen. Jag tycker nästan det är bättre att ta igenom sidorna och så på töm än att behöva sitta på och slita ännu mer på ryggen! Självklart måste jag kunna ta igenom det från ryggen också, men finns möjligheten så tycker jag det är bättre att ta igenom det på töm. Det räcker att vi tömkör dagen innan så är han (för det mesta) klockren dagen efter, hur loss och fin som helst!

Som sagt tycker jag att tömkörningen är en otroligt bra kompletering till ridningen och jag tycker fler borde testa på det, för när man väl fattar så är det inte så svårt som man tror :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0