Uppvärmning på tävling



Hur jag värmer upp hästen beror helt på om det är en eller två klasser och vad jag ska rida för program. När jag tävlade i Eskilstuna i helgen red jag ju två klasser och då red jag fram 30 minuter till första klassen (inklusive framskrittning och pauser). Till andra klassen red jag fram ungefär lika länge. Första klassen var då Lag 03. Rörelserna i det programmet är ingenting vi egentligen behöver nöta så mycket på (bortsett från skänkelvikningarna). Då värmde jag upp precis på samma sätt som jag gör på träning, alltså halter med snabba igångsättningar för att få honom alert, övergångar och tempoväxlingar. Får jag bara igång honom ordentligt så kan han göra precis vad jag ber honom om! Jag gör också lite skänkelvikningar eftersom det är lösgörande. I galoppen så brukar jag också göra mycket tempoväxlingar och försöka sänka honom och länga halsen och få honom att verkligen slappna av ordentligt.
Inför andra klassen i lördags så red jag fram ungefär likadant men la även in lite skolor och enkla byten eftersom det ingår i programmet.

I söndags på framridningen var jag rädd att jag skulle trötta ut honom om jag red för länge. Så jag skrittade fram länge och tog jättemånga pauser. Då red jag fram på ett lite annorlunda sätt mot dagen före. Jag varvade arbete i en lite mer tävlingsform med att bara sänka honom och länga halsen och få honom att verkligen slappna av. Han känndes så fin då så jag behövde inte rida särskilt mycket.

Sen har jag provat lite andra sätt också, men av de jag har testat tyckte jag att det jag gjorde i söndags är det som har funkat allra bäst! Han gick på ordentligt och blev aldrig sådär jättekort som han lätt kan bli annars! :)

Dandy på framridningen i Vallentuna


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0