15/11 2010

Liten kort sammanfattnign av helgen!
Lördag: Tömkörde faktiskt Dandy idag! Har inte gjort det på sjukt länge så det var lite knepigt. Men vi höll oss mest i skritt eftersom jag inte hinner styra i traven. Då är det lixom lättare att hitta tekniken i skritt och så kör vi i trav ordentligt om ett tag när vi är lite säkrare! Men Dandy var iaf rättså duktig, även om det märks att han inte lyssnar alls lika bra på rösten som han gjorde i våras. Men då tog det oss en vecka att få honom så, så jobbar man med tömkörningen lite intensivt så ska det nog gå bra :)
Eftersom vi mest tömkörde i skritt så longerade jag honom sen, dock utan inspännigar eftersom jag inte tog dom med mig in i ridhuset. Dandy var iaf väldigt pigg och framåt då! Det är så skönt för numera söker han sig neråt i en lägre form av sig själv, även utan innspänningarna!

red Kimpan sen under lunchen. Han blev ju fixad i munnen i tisdags och sen red jag honom i torsdags. Då var han ju sjukt pigg så det blev inte så bra pga det. Men idag märkte man att det var en helt annan ponny än vad det varit innan! Inte för att han var stadigare eller lättare att ställa, men han var så mycket lugnare och mer avspänd. Han brukar ju vara rätt orolig i munnen och så, men det fanns inte alls samma tendenser nu! Jättehärlig känsla verkligen! Tyvärr så kommer jag ju inte rida honom så mycket nu. Det finns inte tid att hinna rida två hästar innan kl 17 varje dag. De dagar jag slutar vid 13 så börjar lektionerna redan vid 4, så då hinenr jag inte heller. annars slutar jag vid 14, 15 och 16 och efter det har jag 45 minuters resväg från skolan..
Tycker verkligen det är jättetråkigt! Kim är en väldigt speciell ponny och jag tycker väldigt mycket om honom!

Söndag: Jobbade hela dagen i stallet, så red inte fören vid 19 eftersom ponnytruppen skulle träna då för annie. Dandy har ju fått ett skavsår så jag skulle rida honom utan sporrar. Han är ju expert på att vara nonchalant den där lilla ponnyn.. Det gick iaf långsammare än långsammast! Så vi bestämde oss för att det är ingen idé att börja bråka med honom när han är sådär. Det känns som om vi kommer behöva börja om på ruta ett om vi jagar honom med långpisken då. Så jag skrittade honom rätt länge innan vi gick in.

Idag red jag Dandy direkt efter skolan för annie.
Han var i hagen när jag kom så han var dyngsur när han kom in.
gjorde iordning och skrittade fram 20 minuter eftersom Lollo longerade Nisse i ridhuset. Tyckte det var dumt att longera Dandy samtidigt eftersom jag inte visste hur Nisse skulle vara, för skulle han flyga i lufen när jag longerade Dandy så skulle Dandy definitivt hänga på!
När jag longerade honom sen var han iaf väldigt framåt! hoppade upp sen och annie kom med lånhsporrarna. Vi hade bestämt att jag skulle rida med de lite längre sporrarna med släta trissor på, så att jag inte skulle klämma så mycket med benen. Men Dandy blev iaf riktigt fin efter ett tag.
Han måste bara ta vänsterskänkeln lite bättre också. Dock är det ett litet problem med det där just nu.. Jag lämnade ju in mina stövlar på lagning och för att sätta i dragkedja för någon vecka sen. När jag fick tillbaka dom var dom jättestora, förståss! Inte tänkte jag på att dom skulle bli större när man satte in en 1 cm bred dragkedja.. Smartas! Iaf, foten åker lixom upp i stöveln hela tiden eftersom den är så stor. Så den kommer lixom högre upp än sporren (som satt väldigt långt ner). Lite svårt att förklara, men jag får ingen styrka i "fotdelen" av stöveln vilket gär att sporren i princip bara nuddar vid honom. Haha, någon som fattar ;)
Framförallt så tycker jag att vänstergaloppen har blivit väldigt bra sista tiden! den var mycket sämre än höger förut, men nu tycker jag att det är helt tvärt om. Han tar mycket större kliv i vänster och galoppen blir luftigare!

Ska rida lite imorgon också. Har jag tur så kan annie hjälpa mig lite också :)
Nu måste jag återgå till pluggandet..


New Forest SM


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0