sporrar och spön, fortsättning

Har faktiskt ännu mer att säga om sporrar och spön, och den här gången gäller det typen och längden.
Framförallt gäller det sporrarna. På ponny får man endast ha 15 mm långa sporrar, och de ska vara rundade/truppiga.
Jag kan ju bara tala för mig själv nu, men Dandy har ju väldigt lång och tät päls när han inte är klippt. Den är i varje fall minst 25 mm lång. Hur ska då en ponny med så lång päls kunna känna av ett par 15 mm långa sporrar?
Att man inte får ha sporrar med släta trissor på är ju också rätt dumt. Trissorna gör på sätt och vis att det blir snällare, eftersom de "rullar bort" istället för att ligga och gnaga.
Och vad skiljer egentligen en 14 årig ponnyryttare mot en 14 årig junior på häst? Bara för att den ena rider på häst behöver hon inte ha bättre koll på sin ridning för det! För på häst får man ju rida med betydligt "hårdare" och längre sporrar.
Jag tycker faktikst att man även på ponny ska få rida med längre sporrar om man vill det! På sätt och vis tror jag att man skulle få bort mycket fulridning från dressyren. Man får väl vara änun hårdare med att "använder du sporren för mycket/på fel sätt så blir du diskad", men jag tror ändå att många ryttare skulle bli mer försiktiga! Många ponnyryttare (även de lite äldre) sparkar fram sina ponnyer. Dessutom är dagens ponnyryttare väldigt långa, titta bara på eliten! Sporren gör ju ingen nytta alls när den inte ens nuddar hästens mage. Fine, man kanske bör överväga att gå upp på stor häst då, men ändå! Jag är inte särskilt lång, ca 165 cm, men jag har ändå benen tilltäckligt långt ner för att inte en kort sporre ska komma åt om jag inte drar upp knäna!
Jag vet ju bara att både Kim och Dandy går bättre på långa sporrar, för då kommer jag åt dom! Kim har ju ruskigt lång päls, och Dandy är allmänt okänslig ;) det går ju självklart att jobba bort, men rider jag med långa sporrar så slipper jag sitta och sparka och rida med hela kroppen för att han ska gå fram ordentligt. Och för hans del är det väldigt viktigt att han bjuder ordentligt och inte går och hackar, och det gör han bäst med ett par längre sporrar.

När det gäller spön så tycker jag att längdgränsen på 1 m är lite väl töntig! För det första så hinner spöt itne få någon svikt om det är 1 m långt, vilket gör att det blir som att rida med en träpinne i handen. Har jag ett spö som är 1 m långt på Dandy så landar det på halva rumpan när jag använder det. Jag kan inte lägga det där jag vill, och därför gör det egentligen ingen nytta! Dessutom är det ruskigt svårt att hitta spön som är 1 m långa inklusive flärpen! Och ska man hålla en träpinne i handen så vill man gärna ha en flärp på så man kan få en liten snärt på det!

nej, på sätt och vis gillar jag inte ponnysporten! Tycker reglerna är lite väl "barnsliga" ibland.
Vad tycker ni? Borde man få tävla med längre sporrar? Eller är det bra som det är?


Dandy och jag i september.
med ett par långa sporrar med trissor på, funkar hundra gånger bättre på honom!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0