sporrar och spön

Allt detta tjat om sporrar och spön börjar bli lite smått tröttsamt nu.
Det verkar som en trend som håller i sig att ALLA ska rida med både sporrar och spön, trots att det inte ens behövs i många fall!
Jag själv rider alltid med sporrar på både Dandy och Kim (och även Theo), vilket egentligen är väldigt dumt. Sporren ska endast användas som en förfining av skänkelhjälpen, och när man tränar behöver inte skänkeln vara så "fin". Jag har alltid fått lära mig att jag inte ska "träna som jag tävlar", vilket innebär att man inte alltid behöver rida lika fint som man gör när man tävlar. Händerna får flytta på sig, man får sparka till en gång för att hästen ska ta skänkeln och den finaste sitsen är kanske inte alltid den bästa!
Kan man inte rida sin häst utan sporrar så ska man inte ha på sig ett par sporrar! Där gör många ryttare fel, även jag. Man tycker inte att hästen lyssnar tillräckligt och sätter därför på sig ett par sporrar, istället för att bara se till så att hästen lyssnar på skänkeln utan sporrarna. Jag tror inte riktigt vi har det tålamodet, vi vill göra det så lätt för oss själva som möjligt!

Spöt då? Jag själv försöker verkligen att undvika att rida med spö på Dandy. Han lyssnar så himla bra på det, men han har lärt sig att jag inte har det med mig på tävlingsbanan. Så jag undviker spöt i största möjliga mån. Visst händer det någongång att jag tar ett, men då rider jag med det i två varv och sen släpper jag det.
På Theo och Kim har jag alltid ett spö i handen. På Kim har det behövts eftersom han behöver hjälp med att sätta höger bak bättre under sig, men på Theo vet jag inte ens varför jag har det?! Det har blivit en vana att alltid ha spöt med sig, även fast jag knappt använder det! Riktigt korkat egentligen!
Spöt ska ju egentligen användas som en "taktpinne", för att hjälpa hästen att bibehålla takten men med ökat tryck. Dock är det många som använder det för att få fart, vilket inte är helt rätt. Så ja, ännu ett sätt för oss bekväma ryttare att göra det ännu bekvämare för oss!

Sen har vi då dem som rider med både sporrar och spö, trots att de inte ens behöver det! Om jag inte är helt ute och cyklar så måste man på nationell nivå ha sporrar, vilket jag faktiskt tycker är dumt! På nationell nivå borde du vara tillräckligt duktig för att klara dig utan sporrarna.
Har du en häst som funkar utan varken sporrar eller spö, varför då använda det?!
Hade jag haft en häst som funkade bra utan så hade jag aldrig ens tänkt tanken att sätta på mig ett par sporrar eller ta med ett spö in i ridhuset. Kommer man sedan en dag till någonting man måste bära sporrar, fine, då är det annorlunda. Men innan dess är det helt meningslöst!
Jag vet att jag egentligen säger emot mig själv rätt ordentligt, men vem har sagt att man själv int ekan tycka att man gör fel?!

Ta er en tankeställare och fundera över: behöver jag verkligen alla hjälpmedel när jag tranar eller tävlar?


Kommentarer
Postat av: danskjäveln!

Men du, ett himlarens bra inlägg detta och jag håller med dig till fullo! tycker att sporrar är lite läskigt och jag vill endast ha dem på mr Peppelino av förklarliga skäl... ;) men du har rätt, träna och tävla är inte samma sak! lite den filosofin som på onsdagar : "det behöver inte vara vackert, det ska vara effektfullt". gillar skarpt!

bra skrivet :)

2010-11-10 @ 23:09:19
Postat av: Fredrika Källström

Riktigt bra inlägg!!



samma spår som jag och min tränare Karin kör på ju! :) Ska prova utan sporrarna nån dag snrt tror jag!



eftersom Vendela är så extremt bakskygg och spörädd så är det inte att tala om att använda spö på henne, så där kommer jag undan lätt! ;)

2010-11-11 @ 00:34:29
URL: http://fkallstrom.blogg.se/
Postat av: Amanda

Jag använde bara spö på min förra ponny när han inte ville jobba ordentligt med bakbenen, var allmänt seg på framridningen eller vek in nosen för mycket. Det räckte med att HA ett spö så blev han mer framåt, men han var inte rädd för det eller så.



På ponnyn jag har nu har jag inte använt varken spö eller sporrar (kanske för att jag inte ens haft honom i en vecka, hahah) han är väldigt framåt av sig själv och känslig för skänkeln.



Vad jag vet måste man ha sporrar från lokal och uppåt? :O Men jag kanske har fel, hmm?

2010-11-12 @ 17:26:10
Postat av: Amanda

Skrev fel, på klubb och lokal får man rida utan sporrar. Men från regional och uppåt MÅSTE man ha sporrar. Det är knäppt.... Om man inte behöver det på sin häst, och så blir man liksom tvingad :o

2010-11-12 @ 17:32:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0