Östertorps Kim

Tänkte ta och presentera lilla Kimpan lite grann.
Östertorps Kim är en brun valack född 1996. Han är korsning arab/welsh och är, precis som många andra av våra ridskolehästar på v-by, e. Samurai ox u. Mimmi II RW 944 ue. Cawdor Rhys RWM 19

Han tränades och tävlades fram till 2007 av Sofia. De startade upp till La och hade placeringar i Lb. Efter det tävlades han under ett halvår av Johanna i Lc och Lb och de fick någon placering tillsammans. När Johanna slutade så var det ett par olika ryttare som testade på Kim, men ingen som riktigt fatnade för honom. Både Vellen och Nora red honom under en tid, och nu senast var det Pellen.


Sofia och Kim 2007

Trots sina 14 år så är Kim livrädd för det mesta. Han tror att bommarna kommer attackera, läskiga saker i skogen kan man aldrig lita på! Så det är int esärskilt enkelt att få honom att spänna av eftersom han går och tittar på precis allting. Han är verkligen en sån ponny som måste lita på sin ryttare till 100% för att kunna spänna av.

Jag har ridit Kim i lite mer än två veckor och det har blivit en enorm skillnad på honom. Han fick ett litet psykbryt en dag för någon vecka sen, så sen dess har han inte gått så mycket i verksamheten utan jag har fått äran att rida honom istället.

Anledningen till att jag egentligen började rida Kimpan var pga allsvenskan. Dandy blev ju halt för ungefär 3 veckor sedan och vi visste redan då att det var tveksamt om han skulle kunna gå andra omgången av allsvenskan. Så då tyckte annie att vi skulle testa Kim istället. Första gången gick det bra så länge jag red på en hängande högertygel. I skritten stannade han ungefär vartannat steg och försökte resa sig några gånger. Men efter bara ett par dagar så slutade han stanna och han försökte inte resa sig en enda gång.

Nu har jag som sagt ridit Kimpan i lite mer än två veckor och jag trodde aldrig att det skulle gå såhär fort att få honom dit han är för tillfället. Det är långt ifrån riktigt bra, men vi har kommit en lång bit på vägen! Han har lärt sig lita på mig och jag har börjat förstå mig på honom. Numera är det inte ett jätteproblem att ställa till höger. Det är inte lätt och det tar nästan 40 minuter i skritt innan vi kan börja ställa, men det går fortare och fortare för varje dag!

Kim är och kommer nog alltid att vara en "grön" ponny - hur gammal han än är! Men med tanke på hur fort det ändå har gått så tror jag att han, med rätt träning, skulle kunna bli bra! Han har en otroligt fin sida (nör han är välmusklad, vilket han inte är just nu) och rör sig helt okej.

På söndag ska vi alltså göra vår första start tillsammans. Jag har inga förväntningar alls, man får ta det för vad det är helt enkelt. Vi är trotsallt inte redo för att tävla riktigt än, men det är nyttig träning för oss båda!



Kommentarer
Postat av: Anonym

Vad vare för "psykbryt" han fick?

2010-10-16 @ 19:18:30
Postat av: Karro Grape

Svar: han var helt knäpp, klarade knappt av att trava på spåret, la tungan över bettet och tänkte ställa sig upp när ryttaren tog lite i högertygeln..

2010-10-17 @ 20:22:20
URL: http://karrodandy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0