Tävlingsåret 2011

Det här året har varit väldigt blandat, både häst- och resultatmässigt. Jag har hunnit med att tävla 3 olika hästar som alla varit "mina" (Frida hade jag ju bara på foder).

28 januari - Årsta Runsten - Dandy
Vi började tävlingsåret riktigt tidigt med en regional La:p1. Dandy var seg och loj inne på banan, men trots det tror jag vi red ihop ca 61%. Bra betalt för en ritt som inte alls känndes bra.


19 februari - Högbo Rk - Dandy
-25 grader gjorde Dandy helt galet pigg och fin! I La:2 bjöd han på framåt som aldrig förr men hade en del missar i galoppen. Det räckte dock till en seger på 64%! (Kan tillägga att vi slog några ekipage som sen kvalade till SM..(a) )
I La:p1 var han kanonfin i traven men missade lite i galoppen, men överlag en superbra känsla. Dock dömde domaren väldigt hårt och vi red ihop precis 60% (endast 4 st över 62%..)
Tyvärr inga ridbilder från den tävlingen då kameran slutade fungera pga kylan..


27 Februari - Täby Rs - Dandy
En regional La:p1 i Täby där Dandy känndes väldigt seg inne på banan och jag fick slita som ett djur för att han skulle göra det jag ville, men domaren dömde väldigt snällt och vi red ihop 62,63% - Alltså var det första nationella kvalet fixat!


13 Mars - Rånäs Rk - Dandy
Rånas annordnade två regionala La:p1or. I första klassen känndes okej i traven men bra i galoppen. Resultatet blev 60,52%. Det var samma domare i båda klasserna, så till andra klassen tänkte jag verkligen på de misstag jag gjort i första klassen och tyckte faktiskt att jag lyckats med de moment jag missat på. Men domaren dömer som hon vill och höll inte alls med vilket resulterade i 57%.


21 april - Hudiksvalls Rpk - Dandy
Första omgången av allsvenskan flyttades från Aros till Hudik eftersom vi slogs ihop med Gävleborg (Jag red ju i Knivstaortens div 1 lag). I första klassen, Lag03, var Dandy seg som attan och vi red ihop 63%. Laget hade dock lite otur med starttiderna osv, så tyvärr slutade vi sist denna omgång. Jag övervägde att stryka mig från La:p1, men mamam tyckte jag skulle rida nu när vi åkt så långt. Och tur var väl det, för vi fick upp världens fart och styrde runt programmet på 62,63%. Det innebar ju att det andra nationella kvalet var fixat och vi fick en tredjeplacering!


1 maj - Eskilstunaortens Rf - Dandy
Vår nationella debut! I FEI lagtävlan var han seg, bortsett från en gång i galoppen då han la av en trevlig brall..! Resultatet blev dock 58% (58, 62, 53..). Inför FEI mästerskap hade han stått och laddat ordentligt och blivit riktigt pigg, vilket resulterade i små skutt och hopp lite här och var inne på banan. Totalt blev det 57% och domarna var lite mer eniga i den klassen.


7 maj - Lurbo Rk - Dandy
Andra omgången av Div 1 med Knivsta. Dandy hade kännts lite konstig hela veckan innan, inte halt utan mer oriden. Så vi bestämde oss för att åka iaf. På framridnigen var han fin men på banan dog han totalt. Stannade upp i traven och galoppen var nog nästan 7-taktig.. Resultatet blev ju därefter - 54% i Lag03. Detta blev Dampisens allra sista tävling..


4 juni - Knivstaortens rk - Fredag
Finalen av div 1 med Knivstaorten. Vid det här laget hade jag ridit Frida i två veckor, men vi åkte iaf för lagets skull. I första klassen, La:2, var hon inte framme för skänkeln och inte igenom i kroppen. Resultatet blev ju därefter ca 55%..
I lagklassen känndes hon bättre, hon var pigg och framåt och hade kommit igenom någorlunda. Men vi var inte riktigt redo för La:p1 vilket också visade sig i resultatet - 55%.
Övriga deltagare i laget gjorde riktigt bra ifrån sig vilket gjorde att vi blev andraplacerade denna omgång!


18 juni - Roslagens Rkk - Fredag
Regional La:1 och lokal Lb:1 väntade i Roslagen. Vid det här laget hade jag och Frida ridit ihop oss lite och hon hade gått riktigt bra dagen innan. I La:1 gjorde hon ett superbra travprogram där vi hade 7or rakt igenom, men i galoppen blev hon rädd för ett blåsande plastband och vi missade igenom iprincip hela galoppen. Så totalt blev det ca 59%. I Lb:1 känndes hon tung och seg, men hon gjorde vad hon skulle och vad som krävs i Lb vilket resulterade i 66% och en tredjeplacering.


1-2 juli - Gripens Rf - Fredag
Första dagen gick Frida Lb:1 och La:1. I Lb:1 var hon superfin och gjorde precis vad hon skulle. Dock verkade domaren inte riktig hålla med och gav oss 64%. I La:1 blev Frida getingstucken precis innan programmet startar och drar i väg i en serie bocksprång! Därefter jagades hon av getingar och bromsar genom hela programmet. Men när hon var fin var hon riktigt fin! Totalt tror jag vi slutade på 58%.
Andra dagen gick hon Lag03 och var vääldigt spänd. Resultatet blev katastrof och vi bestämde oss för att stryka oss från sista dagen.


23 oktober - Nyköping Rk - Royal
Min och Roynes debut på tävlingsbanan blev en MsvC:2 i Nyköping. Det största problemet för dagen var att hästen inte gick på tygeln, men annars var han väldigt snäll och duktig! Trots det lyckades vi faktiskt rida ihop 61%, men domaren låg väldigt högt i bedömningen!


6 november - Täby Rs - Royal
MsvC:1
i Täby där Royne var otroligt pigg! Älgade iväg i trav på framridningen och hade svårt att hålla nerverna i styr inne på banan. Vi galopperade ju genom första skolorna, men därefter var han fin! Resultatet blev 57% men ridkänslan var bra mycket högre!


11 november - Farsta Rv - Royal
MsvC:1
i Farsta där piloten hade ont i magen och helst ville åka hem. Vi tog oss dock igenom programmet med lite små missar här och var. Totalt blev det 60%.
image description

Det här året har som sagt innehållit både framgång och motgång, men jag skulle nog säga mest motgång. Jag har dock lärt mig väldigt mycket. Jag är glad att jag har fått chansen att rida tre så fina hästar, även om två av dem fick avsluta sin karriär alldeles för tidigt. Visst kommer jag bära med mig en hel del minnen från det här året, men det allra mest vill jag bara glömma!
Jag är iaf riktigt taggad inför 2012, det SKA bli ett bra år!

Kommentarer
Postat av: Fredrika Källström

Bra inlägg, roligt att läsa! :D



SV; Ja okej! Jag tycker att det är kanoners! Har också fått en massa täcken uppätna - fast av hungriga hagkompisar..

Kram

2012-01-02 @ 21:03:04
URL: http://tavlingsduon.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0