En äkta hästtjej?!

Nästan vare fredagkväll rider jag lektion för Emma, och under våren har jag även jobbat flera fredagar efter skolan. Det gör att jag ofta kommer hem relativt sent på kvällen, och har man både gått i skolan, jobbat och ridit så är man vanligtvis ganska trött. Jag brukar nästan alltid få skjuts till tunnelbanan, men sista biten åker jag alltid kommunalt. Det gör att jag stöter på väldigt mycket människor som inte går klädda i svettiga ridkläder, framförallt inte på fredagkvällar. Alla små fjortisbrudar stirrar på mig som om jag är dum i huvudet - "hallååå, det är fredag, fredag betyder party all night long!". Fast nä, jag har helt enkelt gjort ett val att avstå från sånt som alla andra anser som det som livet går ut på! Jag lägger all min tid på hästarna, och blir det någon tid över så kan jag träffa min vänner. Det klart det vore roligt att ha lite mer tid över till allt annat, men när man som jag inte ens har ett körkort utan måste ta sig komunalt överallt, spendera minst 3 timmar i stallet och sen ta sig hem igen, då finns det ingen tid över.
Ofta så jobbar jag ju också på helgerna, vilket gör att det inte är jätteroligt att komma hem kl 3 för att sedan gå upp vid halv 7.

Något jag har märkt bland mina kompisar som "såååååå gärna vill ha en häst" är att många av dem inte är beredda att offra dessa fredagskvällar för att vänta in att ponnyn ska torka, behöver en extra promead eller måste vänta in hovslagaren för att hästen tappat en sko. Är man inte beredd att göra det - då ska man inte ha häst. Jag har tillexempel en kompis som jättegärna vill ha häst, men själv säger att hon inte vill offra sitt "andra liv" och därför inte tänker köpa häst! Det samma gäller somrarna! är man inte beredd att offra utlandssemestern för att man inte hittar någon som kan hjälpa till med hästen i två veckor - nej då ska man kanske inte ha häst?! Missförstå mig rätt, jag menar inte att man SKA offra en ulandssemester, men att man kanske måste vara beredd på det! Många av mina kompisar säger att det är så skönt att ha lite hästledigt nu över sommaren, medan andra längtar tillbaka till stallet redan dagen efter hästarna släpps på bete! Jag själv har alltid varit typ nummer två. Sommarlov betyder ju att man kan ägna hur många timmar som helst i stallet utan att behöva känna någon stress - fantastiskt!

Alla där ute som så himla gärna vill ha häst kanske borde ta sig en funderare. Är det verkligen värt att offra allt det andra för en häst?! Att ha häst är inte alltid en dans på rosor! Blir ridskolehästen halt så kan man alltid rida på en annan. Blir ens egna häst halt så får man snällt vänta tills den blir frisk. Så ja, alla ni ridskoleryttare, ni har det rätt bra ändå!


När Dandy blev halt fick jag möjligheten att rida på Kim istället, eftersom jag fortfarande red på Vällingby då.
Skulle Frida bli halt nu så skulle jag stå där, helt utan något att rida på eftersom jag inte längre rider kvar på V-by.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0