Hästarnas hagvistelse

Jag vet att många reagerar på att hästarna på Hogsta går så få timmar i "hage" varje dag (det är inte ens hagar utan sandpaddockar). Anläggningen är stor och det finns väl en sisodär 50 hästar som ska dela på alla hagarna. Bortsett från de 8 sandpaddockar så finns det ett par hagar, och där går hästarna flera i varje men den mest välfyllda hagen består kanske av 5 hästar. Det gör alltså att ganska många hästar ska dela på ganska lite hagtid varje dag. De som går i paddock går 3-timmarspass, alltså 7-10 10-13 och 13-16. I de stora hagarna går de halvdagar (7-12 och 12-16). Mina ponnyer har alltså bara gått i hage 3 timmar varje dag under den tiden de har bott på Hogsta. Jag tycker egentligen det är för lite, men ingen av mina ponnyer har påverkats negativt av det.
Dampis gick i en mindre paddock och fick då vara ute 7-12 medan Frida går i en stor paddock och har då bara sina 3 timmar. Vissa dagar får de gå ut dubbla pass, men det händer inte jätteofta.

Dampis påverkades alltså inte alls av att vara ute så lite, han verkade tycka det var roligare i stallet. Där hade han alltid något att titta på och där regnade det aldrig (regnhataren...)! Frida gick ju ute hela dagarna på vällingby så jag var rädd att hon skulle bli väldigt rastlös på Hogsta, men jag har bara upplevt att hon har blivit piggare. När hon stod på v-by känndes hon alltid så trött att rida och jag tror att det delvis berodde på att hennes hagvistelse blev för lång, framförallt när det var varmt och soligt. Frida är ju inte jätteförtjust i den här värmen, så hon föredrar att stå i skuggan när hon kan.

Jag vågade inte släppa ihop Dandy med något annat hag-gäng, han hade skador så att det räckte och blev över ändå! Med Frida däremot är tanken att hon ska gå i stor hage med några andra ston, men det verkar svårt att få till ihopsläppet. Men ja, sån är planen iaf.
Dandy var ju också påklädd från topp till tå. Han hade alltid täcke på sig och skydd runt om och boots fram. Såhär i efterhand känns det ju lite överambitiöst, men jag ville verkligen undvika alla skador som gick att undvika! Frida däremot går alltid neutralos! Regnar det så har hon regntäcke men annars går hon naken och utan skydd, främst för att jag vet att hennes ägare aldrig skulle klä in henne i bomull för att hon ska gå i en sandpaddock ;) Frida har ju dessutom gått dessa två år på v-by utan ett endaste skydd, så varför skulle hon skada sig just nu då?

Jag visste ju att Dampis inte skulle ha samma möjligheter att gå i hage på Hogsta som han hade på vällingby. Han gick ju, precis som Frida, i hage med kompisar nästan hela dagarna. Men trots det så valde jag att flytta dit. Jag var dock lite tveksam över hur han skulle bete sig om han fick stå inne så många timmar varje dygn, men det visade sig ju att han trivdes rätt bra trots allt! Jag tyckte ändå att fördelarna vägde upp de dåliga utevistelserna, och därför så blev vi ju också kvar!

Hur gör ni när ni väljer stall? Väger hästarna möjlighet till utevistelse tyngst, eller finns det andra anledningar?!

<p>&lt;3</p>
Dampis föredrog ofta att ta en tupplur ute i hagen :)


Kommentarer
Postat av: Jenny

Utevistelsen tycker jag är en viktig del när jag väljer stall. Men det allra viktigaste är att vi trivs både jag och Tingeling.

I dagsläget går hon ute dygnet runt men till hösten så kommer de stå inne om nätterna igen och då går de ut vid sju på morgonen och in vid fem-sju på kvällen beroende på väder.

Tingeling har ju tidigare gått på lösdrift så för mig var det viktigt att hon fick stå i ett stall med många timmar i hagen för att övergången till att stå på stall skulle gå så smidigt som möjligt.

Hon har dessutom en utebox så även när hon står inne så är hon ju ute och har alltid något att titta på.

2011-07-08 @ 09:06:13
URL: http://lilatiger.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0