viktigt med variation?

Ett ämne som är väldigt hett bland hästbloggarna nu är just hur viktigt det är med variation i hästens träning.
Det klart jag håller med, men jag ska helt ärligt säga att jag (som ni säkert redan har märkt) är totalt urusel på det där med att variera mig. Jag har ofta en plan på att rida ut minst en dag i veckan, men jag hittar alltid anledningar till att inte göra det.
För er som inte har märkt det så är jag väldigt feg av mig. Eller egentligen inte, men Dandy har skickat av mig med dunder och brak ett par gånger, bla.a. en gång på ängen vid v-by stallet, en gång på en prisutdelning och en gång på ridbanan på lennartsnäs. Jag är egentligen inte rädd för att åka av, utan för att det ska hända något med Dandy då. När jag åkte av på ängen lyckades jag hålla kvar i tygeln så att han inte kunde springa iväg, efter avramlingen på prisutdelningen skenade han som en idiot i ridhuset innan Annie fick tag på honom och när jag åkte av på ridbanan på lennartsnäs så sprang han ut därifrån och över vägen in i stallet(personen som gick ut från ridbanan precis innan stängde aldrig..). Jag vill absolut inte att Dandy ska skada sig mer än nödvändigt, och det har gjort att jag blivit så feg när det gäller just honom. Att rida ut och rejsa i full galopp funkar på nästan vilken annan häst som helst, men just inte på Dandy.
Så därför hittar jag alltid fantastiska ursäkter till att slippa rida ut, trots att min häst egentligen nog skulle behöva det.

När jag stod på vällingby så både tömkörde och longerade vi en hel del, för att han skulle få arbeta ryttarfritt ett par dagar i veckan pga hans rygg. Nu var ju ryggen väldigt fin under ett par månader (enda fram tills nu typ..), så jag har inte kännt att det behovet varit lika stort. Men jag skulle vilja både tömköra och longera, men det finns en del saker som gör att det blir svårt. T.ex. så vill jag inte longera/tömköra i ridhuset, eftersom det är så halt där och risken att de går omkull finns alltså. Longera el. tömköra ute testade jag och annie ett par gånger på v-by, vilket var mindre lyckat om man säger så.. Dandy blir ofta väldigt pigg av att vara ute, så flera gånger slet han sig och skenade varv på varv på ridbanan och drog bl.a. av sig en sko och rev upp halva hoven!
Han har överlag blivit snällare sista tiden, så det kanske skulle gå nu, men jag är fortfarande ytterst tveksam.

Hoppning då? Ja, det har vi testat en gång på v-by, viket faktiskt gick ganska bra. Men jag är en fegis när det gäller hoppning och min häst älskar det, så ni förstår kanske hur bra den kombinationen blir? ;) Dandy känner ju på 5 sekunder när jag blir spänd och nervös, och tar verkligen vara på det och hittar på bus! Men vi skulle nog behöva hoppa lite ändå, fast isf väldigt lågt!

Så vad gör vi då i veckorna? En vanlig vecka utan tävling kan se ut som så att jag rider lektion på måndag, Dandy vilar tisdag och onsdag och skrittar då alltså ut, sen joggar han på torsdag, lektion på fredag, rids på lördag och rids på söndag. Är det tävling blir det ju självklart annorlunda. Då går han lektion på måndag, vilar tisdag, joggar onsdag, rids eller vilar torsdag (beror på om det är tävling lördag eller söndag), lektion eller vila fredag och om det är tävling på söndagen så rids han på lördagen.
Som ni ser blir det väldigt mycket ridhus/ridbana, vilket är långt ifrån okej! "Inte konstigt att hästen blir halt" tänker ni säkert då, och nä, jag håller med!

Men nu har jag gett mig fan på att så fort Dandy är frisk så ska vi ge oss ut i skogen mycket mer! Vi behöver kanske inte rejsa i full galopp, men vi ska iaf variera oss mycket mera och verligen ta vara på att vi har så mycket ridvägar att rida på!

Hur gör ni med era hästar? Är ni bra på att variera er?


Dressyr på ridbanan


Hoppning


Dressyr i ridhuset


Uteritt


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0