En vanlig dag för Mr Royal

Min häst har nog tyvärr inte världens roligaste liv, men jag tänkte dela med mig lite av hur en vanlig dag ser ut för honom!

06.00 - Uppstigning! Frukosten (bestående av 2 kg hösilage och 1 kg havre) serveras.
07.00- 10.00 - Royne roar sig med att göra sånt som varken personalen eller matte uppskattar, som t.ex. kasta ner alla täcken på golvet och ha ner vattenhinkarna (som jag dock har kommit på en fantastisk lösning till så att de numera sitter fast!). Har man otur så stängs boxfönstret för att personlen tröttnar på att hänga upp täckena. En hel del gnäggningar brukar han bjuda på också, framförallt när extramten görs irodning!
10.00 - Påklädning och dags att gå ut i hagen. I hagen kan man roa sig med att hoppa och skutta eller att rulla sig i leran, allt som matte inte uppskattar är roligt!
13.00 - Intag och dags för lunch (bestående av 1 kg hö och 1/2 kg havre). Den hungriga hästen har ofta bråttom in för att vara säker på att ingen annan bråkig häst ska äta upp hans lunch!
15.00 - Halmdags! Trots att herrn egentligen inte är jättefötjust i halm så äter han det, mat som mat lixom?!
ca 16.00 - Grape anländer och möts av en mullrande gnäggning och lerig häst! Då ska det ridas, mockas, ryktas och putsas.
17.00 - Dagens bästa måltid - extramaten som består av betfor, mineraler, foderjäst och SuperCondition.
19.00 - Middagsdags (3 kg hösilage och 1/2 kg havre). Förhoppningsvis är matte färdig med allt och kan åka hem. Oftast har hästen varit snäll och duktig och bjuds då självklart på en morot eller två! :)
20.00 - Sleeptime! Ska man upp tidigt måste man gå och lägga sig tidigt också!

Som sagt så lever min häst nog inte världens roligaste liv eftersom han står inne så pass mycket, men eftersom det är många hästar som ska dela på få hagar (paddockar) så får det helt enkelt bli så! Och släppa ihop honom med ett haggäng vågar jag inte ännu, han har nämligen aldrig gått med andra hästar. Men han verkar trivas rätt bra ändå, och det är det viktigaste!


Kommentarer
Postat av: Jenny

Oj, får han bara 6 kg ensilage om dagen? Inte konstigt att mina hästar varit lite runda om magen...Tingeling står på i stort sett fri tillgång (hon har fri tillgång i hagen men på nätterna får hon begränsat och där har vi dragit ned eftersom hon blev så himla rund). Achilles fick 10 eller 12 kg ensilage per dag för att klara sig och han var inte tjock vad jag tyckte...

2011-11-13 @ 11:41:59
URL: http://lilatiger.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0