Dagens ridpass 17/10 2011

Min häst är allt bra fin, även om han är ett riktigt as ibland..
Vi trimmade lite på kandaret idag, och vi tränade faktiskt på allt från enkla byten till bakutspark och hopp på stället..
I början var han riktigt fin, irpincip på direkten när jag kortade tyglarna. Det hör ju inte till vanligheten direkt. När han är sådär fin från början så rider man ju på rätt ordentligt på direkten, vilket gjorde att min lilla häst nog blev trött. Vi gjorde tempoväxlingar i galoppen som blev superbra och han kom verkligen igång. Tränade lite på att vända rätt upp i galopp, eftersom hästar som tävlar mycket ofta vet var och när de ska göra halt vid X. Så vi tränade på att bara vända rätt upp utan att göra halt, vilket inte var helt enkelt. Royne visste ju vad det där handlade om, så han hälsade att han mer än gärna gjorde halt vid x...
När vi gjort ett pr uppvändningar i galopp blev han antagigen väldigt trött. Han började stanna och studsa på stället som han gjorde för ett par veckor sedan. Troligtvis så beror det alltså på att han är trött, för när han fått en liten skrittpaus så blev han snäll igen. Så då fortsatte vi med att träna lite programdelar ur det ena MsvC programmet. Efter cirkus 10-15 minuter blev han trött igen och gjorde precis samma sak som innan.. Då fick han en skrittpaus igen innan vi körde på tills han känndes bra och blev snäll.

Bortsett från de gånger då han stannade och var dum så känndes han verkligen superfin! Lätt och mjuk i handen och trycket var godkänt.
Självklart så fick han inte pausa så fort han började dumma sig - vi redde ut problemen och red på någr varv innan han fick skritta så att inte han vinner varje gång.
Förhoppningsvis så beror ju det här på att han blir trött, men vi kan ju aldrig vara 100% säkra. Han är ju kollad hos veterinären för en månad sedan och har hållit på såhär lite till och från enda sedan han kom till mig.
Imorgon ska han få gå lite dressyr på kandaret, men inget hårt pass. Vi kom fram till idag att jag ska rida tills han känns bra och sen ge mig med det så han orkar gå lektion på onsdag!
Jag ska även ta en sväng förbi kiropraktorn imorgon.. Lite lätt dödsångest över det..! Ska ju dit med min kära vän Frida och hon var nog lite orolig att jag skulle banga ur.. "Jag bokade tiden innan mig åt dig så att du inte skulle kunna springa därifrån medan jag var inne!"
Ska iaf åka till stallet och rida på morgonen, så vi får väl se om jag överever mötet med kiropraktorn efter det.. !

image description


Kommentarer
Postat av: Fredrika Källström

SV; Jaha, okej!! :D



Kram

2011-10-18 @ 11:55:17
URL: http://tavlingsduon.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0