Dagens ridpass 3/10 2011

Red lektion på Roynis för Emma idag, och jag kan meddela att min pärla inledde med att vara mer vild än tam..!
När jag började värma upp honom var han ungefär som vanligt, alltså inte särskilt rolig. Det är som att försöka benda loss en planka, förvissa en ganska rörlig planka but still en planka! Men det är bara genomlida uppvärmningen och hoppas att ingen ser hur förskräckligt det måste se ut, för när han fått värma upp och sen skrittat två varv på långa tyglar så är det en helt annan häst.
Idag hade vi dock lite problem med koncentrationen under själva passet. Min extremt nerviga häst var rädd för något på kortsidan och hoppade till ett par gånger. När man väl får honom att gå så är han totalt orädd, men så fort han tappar fokus och koncentration så blir han ett litet nervvrak. Dock är han rolig på det sättet att när man skrittar på långa tyglar så sniglar han sig verkligen fram, men så fort tyglarna är kortade så vet han att det är dags för arbete igen.
Idag visade han dock en helt annan sida när det gällde skritt på långa tyglar.. Vi sniglar oss fram där i godan ro under en paus mitt i passet, så plötsligt öppnar någon kardborren på sin handske.. Då vaknar snigeln till liv och flyger iväg! Och där sitter jag med enhandsfattning och pratar! Vi blev iaf rätt chockade för vi visste inte att han kunde göra något sånt! ;)

När vi återfått fokusen på nytt så fick han allt börja arbeta på riktigt! Red i förvänd högergalopp x antal varv för att få koll på vänsterbogen och tränade serpentiner med enkla byten och framdelsvändningar på medellinjen för att få loss honom ordentligt, Skänkelvikning på diagonaler och öppnor för att han skulle släppa järngreppet han hade tagit om tygel. Efter en stunds kämpande så gav han efter och blev fin! Han har ju väldigt lätt för att dra upp och ihop nacken, men idag kom han till en rundare och lägre form och arbetade verkligen genom ryggen.

Att han blir sådär ofokuserad handlar mest om att han är så fruktansvärt pigg! Trots att han inte får så mycket mat (ger honom lika mycket havre som jag gav Frida..) så är han ruskigt pigg! Den lilla kalaskulan han hade till mage förut har börjat minska i omfång, även om det är en bra bit kvar innan han kan kallas smäcker..
Jag tycker dock det är roligt att han har blivit så pigg, vaken och alert!

Imorgon är jag ledig från både jobb och skola, så då ska Roynis och jag ge oss ut och galoppera i skogen!

Hungrig ponny..
Såhär charmig är min häst när han äter.. Han tycker maten är mer intressant än mattes kamera iaf!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0