En helt ny livsstil!

Dagens sista träning är precis avklarad - 40 minuter på crosstrainern, lite mage-rygg träning och stretching. Summan av kardemumman av dagens träning är totalt en timme på crossen, 50 minuters powerwalk med Roynis och så slutligen lite styrka. Totalt sett ganska nöjd!

Sen jag drog igång hela min Vasalopps-cirkus så har jag verkligen ändrat hela min livsstil. Förut kunde jag käka en kritvit limpmacka till frukost och äta makaroner och ketchup till middag. För att inte tala om att jag mer än gärna åt en bulle och drack en cola flera dagar i veckan. I träningsväg tyckte jag det räckte med att jag red ett pass om dagen.
Idag äter jag fullkornsbröd till frukost, och tro det eller ej så tycker jag faktiskt att det är ganska gott. Istället för pasta äter vi bulgur och en del kokta grönsaker hemma till middagen, och även det är faktiskt riktigt gott! Bullar, godis, chips och andra onyttigheter avstår jag i 9 av 10 fall, men man ska unna sig något gott ibland. Desamma gäller läsk, det händer att jag unnar mig en cola någon gång ibland men det är långt ifrån samma mängd som det en gång var.
I träningsväg har ni nog förstått att jag inte tycker ett ridpass om dagen räcker?!
Jag försöker att varje dag stå minst 40 minuter på crosstrainern och varje dag innehåller ju någon form av motion tillsammans med Royne. Antingen ska han ridas eller så ska han promeneras. Egentligen skulle jag ju lika gärna kunna skritta på honom när han vilar, men jag ser det bara som en möjlighet till lite extra motion att gå med honom. Jobbar jag en heldag kan det hända att jag avstår den övriga träningen, för en heldags jobb är ju faktiskt nästan lika jobbigt.. ;) Sen går jag ju också de 20 minuterna till stallet från vägen flera dagar i veckan.
Något som jag är väldigt nogrann med är att stretcha efter träningspassen (dock inte efter ett ridpass, vilket man ju egentligen verkligen borde göra..). För att musklerna ska orka nästa dag också så är det ju viktigt att de inte blir kortare och kortare för varje dag. Jag märkte jättestor skillnad på mig själv väldigt fort när det gällde min rörlighet.

Nästa steg i det här är dels att öka på träningen med ett par minuter, men också att variera den lite mer. T.ex. att åka till simhallen någon dag i veckan eller en löprunda de dagar jag kommer hem tidigt. Sen när snön kommer ska ju självklart ett par skidor införskaffas och sen ska vi ge oss ut i spåret och träna. Jag har letat upp flertalet skidspår här i närheten där vi kommer kunna träna. Faktiskt så längtar jag lite tills snön kommer.. :)

När jag började träna tyckte jag det jobbigaste var att tiden gick så jävla långsamt! Nu har jag äntligen hittat ett knep som funkar för mig; en handduk över tidtagaren på displayen så att man bara ser hastigheten och kaloriförbränningen. Sen har jag alltid Tvn på och kollar alltid på något jag tycker om, och alla vet ju att det på 3an, 4an och 5an är reklam varje kvart.. Då har man en måttstock!

För att jag skulle ändra min dåliga livsstil och komma igång med träningen så krävdes det alltså att sätta upp ett mål. Jag är mer motiverad än någonsin till att träna och hade jag bara haft lite mer tid över så hade jag definitivt tränat mer. Men jag skulle gärna vilja ha lite tips och idéer på alterntiv träning! Gymkort är ingenting jag ens överväger att köpa, jag hatar att träna bland andra svettiga äckel.. Så har ni några bra tips så får ni gärna dela med er! Och vad tror ni skulle krävas fär att ni (alltså ni som i dagsläget inte tränar i någon större mängd) skulle kunna sätta igång med träningen?!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0