Dagens ridpass 1/8 2012

Första ridpasset på hemmaplan är nu avklarat!
Vi började med att skritta fram runt söderbergs. Enperfekt skrittrund som tar ungefär 15 minuter och sträcker sig både i skogen och på asfaltsväg - alltså får hästarna gå på både hårt och mjukt underlag. 
Hade tänkt vara på dressyrbanan, men eftersom det småduggade lite när vi kom dit så gick vi in i ridhuset istället, som tack och lov var tomt. Började inte på topp, men när vi båda slappnade av lite så vart han kanonfin! Trampade på i ett bra tempo, lätt i handen utan att släppa stödet och mjuk i sidorna. Vi gjorde mest övergångar och skänkelvikningar. Jag tror att det släppte en mental spärr hos mig igår när vi fick klartecken från veterinär att fortsätta träna på i samma stil. Jag har varit lite orolig att vi inte tränar honom rätt, att han går för hårt osv. (litar till fullo på Ninas ord, men man kan aldrig vara säker när man kommer till hästar och därför känns det skönt att ha fått det bekräftat även av veterinären), men nu kan vi verkligen känna oss lugna på den fronten.
Kort och gott ett bra pass. Vi joggade bara i 30 minuter, men det räcker gott och väl. 
Imorgon kommer Nina och hjälper mig, och då åker även kandaret på! 
 
Bild från april på min fina häst!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0