Får inte glömma..

.. att trots att det har hänt extremt mycket med min fina pärla på en månad, så är det trots allt samma häst jag sitter på. Han har precis samma fysiska förutsättningar och begränsningar som han hade innan, det är något jag abslut inte får glömma under mina ridpass.
 
Idag red jag lektion för Emma och det började inte så bra. Han var stark och svår i munnen. Men något jag verkligen har fått lära mig sista tiden är att tänka igenom vad jag gör och fråga mig själv varför jag gör på ett visst sätt. Jag måste hela tiden ha en plan med min ridning. Så idag frågade jag mig själv varför det var som det var. Vad gjorde jag annorlunda mot igår? Och ja, jag hade bytt ut kandaret mot tränset. Jag har nog glömt lite hur han har varit efter att ha gått på kandar. När han har varit på Lejondal så har han vilat dagen efter han gått på kandar, inte för att han har gått just på kandar utan för att vi har kännt att han behövt det. Det har alltid varit svårt att rida på träns dagen efter kandar, och som sagt - jag får inte glömma att det trots allt är samma häst jag sitter på som tidigare. 
Så jag fick helt enkelt tänka om i min ridning fter pärlans förutsättningar, och färifrån göra det bästa av situationen. Men jag lyckades, jag fick honom att släppa efter och trava på i en ganska bra trav. 
 
VI började lektionen med lite galopparbete, där fokus låg på att han inte skulle bli för kort i halsen men fortfarande hålla sig rund och loss. Duktig häst! Vi gjorde lite tempoväxlingar, förvänd galopp och några byten, vilket gick kalasbra. Han var mycket bra framm för skänkeln och lätt i handen utan att släppa stödet. 
I traven gjorde vi några skänkelvikningar som gick galant och traven över lag var väldigt bra. Spänstig och framåt (så spänstig som han kan bli haha..) utan att bli spänd. 
 
Kort och gott är jag nöjd med slutresultatet. vi tog oss över den där svåra tröskeln och lyckades vända passet från ett dåligt till ett bra pass. Nöjd pilot och även hästen såg ganska nöjd ut när vi skrittade ut ur ridhuset. 
Imorgon blir det ett joggingpass för Roynes del och ev ska jag rida lektion på Laban.
 
 
Skulle ha publicerat det här igår, men det ville sig inte riktigt..

Kommentarer
Postat av: Matilda

Hej!

Jag har under en längre tid funderat att lämna bort min häst till Nina under en period. Det enda jag är tveksam om är om jag har råd att finansiera det och tänkte hel enkelt ställa frågan hur mycket hon tar i månaden (ca)
Hoppas på svar!

Svar: Hej! ska jag vara helt ärlig så vet jag inte.. För vår del gick hästens välmående före kostnaderna, så oavsett vad det skulle kosta så tyckte vi det var värt det! Men jag har ännu inte fått ngn faktura därifrån, så som sagt så vet jag inte riktigt :)Men jag är väldigt nöjd med hans vistelse där, så vore jag du så skulle jag inte tveka (om du kan finansiera det förståss!9 :))
Karro & Royal

2012-08-05 @ 22:25:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0