Prestige D1 Zero

Som sagt så var vi i Mantorp idag för att prova ut sadel till Royne. Egentligen skulle vi ha åkt imorgon, men de ringde från Sharpman igår och frågade om vi kunde komma idag istället.
På vägen dit sa jag till mamma att jag inte förstod mig på människor som köper D1-sadlarna, det är ju faktiskt bara slöseri med pengar.. Jag har dock ändrat min åsikt nu..!
Vår sadelprovare hette Jana och hon inledde med att göra en ritning av Roynes rygg och därefter la vi på den gamla sadeln. Hon kunde konstatera att rent ytligt låg den bra, men när hon sedan började känna och klämma så insåg hon att det faktiskt var katastrof.. Hon la ett finger lite vid sidan om manken och när Royne sedan bara vände bort huvudet litegrann så klämdes hennes fingrar.
Som jag säkert har skrivit förut så har vi haft väldigt svårt att jobba på volter som är 10m och mindre, och även om jag ska vända in på t.ex. en diagonal eller annan snäv linje. Då har han tappat takten och det har varit väldigt svårt att vända. Inte så konstigt med tanke på att det antagligen har gjort skitont att svänga så snävt och vara så böjd i kroppen, om hennes fingrar klämdes av att han böjde halsen lite lite grann! Så på två sekunder hade vi löst det problemet!

Hon ville dock att jag skulle rida några varv i den gamla sadeln för att hon skulle kunna se hur han arbetade i dagsläget och vad vi skulle söka efter att förbättra kroppsmässigt. Hon såg ju att han försökte komma upp med ryggen men inte kunde, men också att han tappar en hel del rörlighet.

Vi började sen med att lägga på en Frank Bates. Den var med extra mycket utrymme i manken och just för hästar som hade problem där. Detta var ingen standardmodell, utan de hade lagt till egna beställningar så som extra utrymme på vissa ställen. Vi provade även med en sån där luftstoppad sadelgjord eftersom han är så grinig när man spänner gjorden. Den är ju egentligen för hästar med sadeltvång, men funkar även bra på hästar som bara tycker det är allmänt obehagligt.
Jag kännde stor skillnad på Royne direkt! Det var verkligen en helt annan häst. Han arbetade självmant i en låg och rund form när jag hade visat för honom att det inte var obehagligt att arbeta där. För det är just det - det har gjort ont när han har behövt arbeta i den formen och då har han istället velat spänna upp nacken.
Även om den här sadeln låg bra så ville Jana att jag skulle prova en annan sadel också - nämligen Pestige D1 Zero. Den är gjord speciellt för hästar som behöver lite extra bogfrihet och har en liten del som är luftstoppad högst upp på kåpan för att man ska komma närmre hästen.
Direkt när jag satt upp kännde jag att jag var i himmelriket! Hon sa att vissa klara inte av den här sadeln för att hästarna ofta får mycket mera gång, medan andra helst inte vill sitta av.. Jag tror jag tillhör grupp två!
Royne säkte sig framåt nedåt och arbetade så mycket mer avspänt än vad han brukar göra, inget snack om saken. Jag kunde vända på små volter utan minsta protest och jag kunde göra byten åt båda hållen som om det aldrig varit ett problem! Det har ju varit väldigt tydligt att det har tagit emot där tidigare, men nu var det som bortblåst!
Jag älskade den här sadeln och Royne trivdes verkligen riktigt bra i den! Den är dessutom lite kortare än den gamla sadeln och trycker därmed inte där han har fått ont tidigare.
Så ja, en Prestige D1 Zero blev det och vi köpte även en sån där luftstoppad sadelgjord när vi ändå höll på. han blev nämligen inte alls lika grinig när vi drog åt den som när vi drar åt den vanliga gjorden. Hon hade den dock inte med sig i rätt längd, så den kommer på posten om några dagar. De kunde även ta min gamla sadel i inbyte, så då blev vi av med den också vilket är väldigt skönt. De skickade även med mig två schabrak, ett läderbalsam för prestigesadlar, en putsvante och en padd som jag ska ha under framvalvet. Dock är den här modellen lite billigare än den "vanliga" D1an, så det var ju tur det ;)

Vi ska tillbaka på "återbesök" i mitten av April, men då när de kommer upp till Täby. Är sadeln inte perfekt då så får vi lämna tillbaka den!
Kan verkligen rekomendera Sharpman som sadelutprovare starkt! Nu har ju vi då bara vart i kontakt med Jana, men hon var riktigt duktig och väldigt noggrann!

Imorgon blir det premiärtur i nya sadeln på riktigt! Dock sa hon att han säkert skulle ha lite träningsvärk imorgon eftersom han inte är van att arbeta på detta sätt med ryggen, men det kan vi nog leva med!



Kommentarer
Postat av: Lena

Hej! Vad menar du med att sadeln är "lite billigare" än vanliga D1:an? Jag trodde D1 Zero var den nyaste modellen av Prestige, och den dyraste? :) Undrar för vi behöver också köpa en sådan...

2012-02-29 @ 11:53:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0