Tävling Linköping 12/2 2012

Som sagt så bestämde vi oss för att åka på tävingen idag.
Roynis var precis lika underbar som vanligt att ha med sig, sprang in i bussen och stod snällt medan vi höll på med honom.

På framridningen inledde han med att vara riktigt fin, så himla mjuk och ridbar! Jag tänkte att det som var igår antagligen bara var spänningar. Jag kunde göra alla skolorna och förvända galoppen utan problem.
Tog en skrittpaus och sen sprack allt. Jag vet inte varför, men helt plötsligt började han dumma sig igen. Det är bara i höger varv som han är dum, och framförallt i galoppen. Fick något stopp i en högersluta också, men annars är det bara i galopp.

Jag tog mig dock ur problemet och bestämde mig för att starta. Väl inne på banan sa det bara tvärstopp och jag var nära på att utgå innan jag ens hade startat. Men jag fick snurr på honom tillslut och domaren var väldigt snäll och väntade med att ge mig startsignal tills han gick fram!
Traven gick ganska bra, fick åtminstone inga stopp. Jag red honom avsiktligt lite för lång och låg för att han skulle känna sig lite mer bekväm och pressen inte skulle bli lika stor. Som sagt så tog vi oss igenom traven, dock med mest femmor och sexor, någon sjua.
Så kom vi till galoppen..
I första fattningen blir det tvärnit och backen i, sen får jag fram honom coh han galopperar snällt halva långsidan innan det tar stopp igen. Därefter tar vi oss igenom förvända galoppen - enkla bytet - förvända galoppen och sen tar det stopp igen när det är dags för andra enkla bytet. Därefter lyckas vi med resten av programmet, i ett något segt tempo kanske men han stannar iaf inte.
Resultatet blev ju därefter, hade bl.a. en etta på ett enkelt byte (koeff) och tvåor genom större delen av högergaloppen. Så totalt landade vi på hela 52%.. ;) Men jag tycker att domaren dömde helt rätt ändå och skrev endast som slutkommentar "väl kämpat på spänd häst".

Något är det ju som inte står rätt till med min pärla. Jag antar att det sitter i ryggen den här gången också, för han är ju inte halt. Det jag tycker är konstigt är att det kommer helt plötsligt, och att det bara är i höger varv och framförallt i galoppen. Men antagligen så är det väl något som trycker till då som gör ont på honom så att han reagerar som han gör. Tur att Silvana kommer på torsdag iaf!
Dessvrre kan vi ju inte åka ner till Sharpman på tisdag och jag kommer ju missa tävlingen i Täby, men det viktigaste är faktiskt att han blir helt fräsch! Så nu ska han få ledas och longeras fram till på torsdag och så får vi se vad Silvana säger. Det som känns skönt är att jag vet (tror jag iaf) varför han dummar sig, vilket gör att det inte känns så jävla tungt efter en sån här misslyckad tävling.

Pellen tog massa bilder, men de kommer imorgon!


Kommentarer
Postat av: Lina

Alla kommer vi in i jobbiga perioder.. Det är fel hit och fel dit tycker man. I många fall sitter felet i huvudet på ryttaren som hela tiden tänker på vad som är fel istället för att försöka tragla sig igenom det och bara blicka framåt. Visserligen vet jag inte alls hur det känns för dig och så men somsagt, i många fall är det så! Lycka till :)

2012-02-12 @ 23:14:56
Postat av: Anonym

Har ni kollat hans bakknän?



Visst har du ändrat det ursprungliga inlägget, vilket jag svarade på från början?

2012-02-13 @ 19:40:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0