Dagens ridpass 5/1 2012

Paniken som uppstår när man inser att man ska rida lektion en timme senare och fortfarande är hemma..
Hade räknat fel på tiden med en hel timme och fick jävligt bråttom när jag insåg det hehe! Som tur var så var mam och pap påväg hem så de kunde möta mig vid brommaplan och sen skjutsa mig sista biten ut.

Jag drog på kandaret idag för första gången på två månader eftersom jag planerade att rida med det på träningen imorgon. Det märktes att vi inte använt det på så länge, för han var inte särskilt rolig.. Dessutom var han ganska spänd och tittig, så det bidrog ju också till att det inte känndes så bra i början.
När vi värmt upp så började vi direkt med skänkelvikningarna i trav. Det gick mycket fortare att få till dem idag och det blev bara galopp en gång. Framsteg!
Därefter blev det en liten paus, fast i skritt på tygeln. Han blir ju lätt lite stark, men istället för att använda händerna så skulle jag bara använda skänklarna för att tillrättavisa honom. Tillslut så fick jag till det också, även om det är lättare sagt än gjort.
Därefter jobbade vi med lite öppnor i trav som gick förvånandsvärt bra. Sista tiden innan vårt lilla uppehåll så kunnde jag verkligen inte göra öppnorna i högervarv. Det blev antingen bara en bananhals eller galopp. Men sen kom ju kiropraktorn ut och knäckte lite här och där, och dessutom har han fått en mycket bättre framåtbjudning nu. Varvade öppnorna med tvära skänkelvikningar, för att checka av att han hela tiden var med mig.

Vi avslutade med lite galopparbete och en del förvänd galopp på spåret med ställningen utåt (blir ju inåt, men eftersom galoppen var förvänd så blir ju ställningen utåt.). Han bytte galopp en gång, men då bröt jag bara av och fattade ny galopp och så var den saken ur världen. Att han byter gör inte så mycket, så länge han inte stannar som han gjorde ibland i början.

Mot slutet var han riktigt fin i handen och hade en bra bjudning framåt, så då avslutade vi. Är nöjd med passet och vi fick igenom det som vi tänkt ta igenom - att han skulle gå på tygeln och vara snäll ;) Det var skönt att få hjälp av Emma inför morgondagens träning, man vill ju kunna visa upp honom för hans gamla tränare från hans bästa sida.. :)

Imorgon ska vi som sagt åka till Vällingby och träna för Nina Bengtsson! Sandra, som vi köpte Royne av, tränade ju för Nina, så hon känner honom väl. Har träningstid kl 15.10. Mami har lovat att filma och lilla R ska få inviga både sitt nya kandar-pannband och det nya schabraket.


Det är inte lätt att både vara söt och äta socker med alla dessa bett i munnen..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0