Dagens ridpass 6/1 2012

Idag var vi som sagt på Vällingby och tränade för Nina!
Royne känndes helt okej redan från början, alltså var gårdagens träning verkligen kanon. Han var inte alls sådär stretig och stel som han kan vara och skänkelvikningarna hjälper mig verkligen att få igenom honom mycket fortare.
Jag värmde upp en stund först medan Hannah red och sen ville Nina ha en liten rapport över hur det gick med pärlan. Hon kommenterade att han hade blivit mycket smalare och såg sportigare ut nu.

Vi började sen med traven. Han travade riktigt bra och hade en bra bjudning framåt utan att bli för stark. Först skulle jag bara trava rakt fram och få lite tryck i honom, och därefter började vi med skolorna. I öppnorna blev han lite förböjd, så det rättade vi till. Men annars så behöll han takten och tempot nästan hela tiden, någon gång saktade han ner men då kunde jag påverka honom i öppnan och få upp tempot igen.
Slutorna är ju fortfarande väldigt svåra och han tappar tempot, framförallt i högerslutorna (eller vänster? jag är inte så bra på det där med höger och vänster..). Men vi fick till en bra tvärning och Nina kommenterade att när Emma kunde börja rida honom så skulle vi få snurr på det där också.

Efter en skrittpaus gick vi över till galopparbetet. Där började vi med att bara hitta en bra galopp och därefter blev det lite förvänd galopp. Nina tyckte också att vi var "mogna" att börja träna byten nu. Vi har ju inte tränat på det alls eftersom jag inte kunde rida i förvänd galopp i början haha. Åt ena hållet går det ju bra, men åt det andra är det mycket svårare. Så när jag skulle byta åt det svåra hållet blev det helt enkelt kärringstopp! Hon sa då att jag skulle prova att inte göra så stora hjälper, han är trots allt en känslig häst innerst inne. Red på diagonalen i höger galopp och skulle tänka att jag flyttade in magen på honom undan vänster skänkeln och därefter byta, och vips så fick vi till ett klockrent byte. Sen blev min pärla nog väldigt trött, för han började protestera mer än vanligt och galopperade mest på stället, bytte för sig själv osv. han gör ju så för att komma undan. Vi fortsatte en stund till och sen satt Nina upp för att hjälpa mig att reda ut problemet. Då skötte han sig iaf!

Nina sa att det var roligt att se att hästen inte gick bakåt i utvecklingen bara för att den bytte ägare, vilket var väldigt skönt att höra!

Jag är väldigt nöjd med passet, han kämpade verkligen på och känndes riktigt fin att rida! Fick en del bra tips också - Nina känner ju honom väl och vet lite mer hur han fungerar. Det var verkligen riktigt roligt att det gick så bra, jag var ju faktiskt lite nervös innan.. Dels pga att det var så många v-byare som var där och kollade, men också över om Nina skulle tycka att jag hade förstört hästen höhö! Men hon sa att Emma verkligen ledde oss in på rätt spår, att vi verkade träna på helt rätt saker och att jag och Royne passade väldigt bra tillsammans!

Imorgon ska han få jogga bort lite träningsvärk och om jag rider på dagen (jobbar hela dagen) så ska han få sig en skrittur ute.


Uppvärmning.
Kommer fler bilder senare ikväll eller imorgon!

Kommentarer
Postat av: Emma

Kan du inte lägga upp bilderna din pappa tog på maskeradhoppningen på Vällingby på din facebook? :-)

2012-01-07 @ 20:32:15
Postat av: warnmark -Officiell bloggare Göteborg Horse Show 2012

Sv; Härligt att höra att jag inte var själv om att tycka så, haha :)

2012-01-07 @ 22:02:54
URL: http://warnmark.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0